
De ondernemingsraad (OR) van Prijsvrij/D-reizen is woedend over de publieke reactie van grootaandeelhouder REWE/DERTOUR op de open brief die de ondernemingsraad vorige week aan de Raad van Commissarissen van REWE stuurde.
‘In het Financieel Dagblad reageerde REWE/DERTOUR door onze zorgen uit onze brief weg te zetten als ‘valse claims’, zegt OR-voorzitter Jori Pallada in een nieuwe reactie tegen TravMagazine.
‘Door onze medewerkers weg te zetten als leugenaars, laat REWE/DERTOUR zien hoe weinig respect zij hebben voor de mensen die dit bedrijf dragen’, aldus Pallada.
De ondernemingsraad ontving donderdagochtend een officiële schriftelijke reactie van de Duitse grootaandeelhouder met dezelfde strekking, waarin volgens Pallada net als in de reactie naar de media de zaken die de OR aansnijdt worden ontkend.
‘Ze verschuilen zich achter statements in de media, maar nemen niet het fatsoen om contact met ons te zoeken. Dat is respectloos naar onze medewerkers en wij zullen dat niet laten passeren.’
Directe concurrent Apollo Reizen
Een van de hoofdpunten uit de open brief is de introductie van Apollo Reizen in Nederland. De Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam oordeelde dat Apollo een directe concurrent is van Prijsvrij/D-reizen en dat de aandeelhoudersovereenkomst hierdoor is geschonden, zegt Pallada. Uit een onafhankelijk economisch rapport blijkt volgens hem dat er circa 85 procent overlap is in het aanbod.
OR-lid Bianca van den Boogaard: ‘Apollo Reizen is geen aanvulling maar een kopie. Daarmee concurreren we opeens met onze eigen aandeelhouder in exact dezelfde markt. Dat frustreert medewerkers en ondermijnt alles waar we sinds 2010 voor hebben gewerkt.’
Blokkeren van operationele samenwerking
Volgens de OR wordt de samenwerking al lange tijd bewust gefrustreerd. ‘Er zijn talloze voorbeelden, maar één springt er duidelijk uit: een collega kreeg zwart-op-wit te horen dat operationele zaken ‘on hold’ werden gezet vanwege het aandeelhoudersgeschil. Het gevolg: urgente klantproblemen bleven liggen zonder opvolging.’
De gevolgen zijn volgens beide OR-leden voelbaar in de hele organisatie. ‘Klantenservice-medewerkers zien dat meerdere tickets en escalaties wekenlang blijven liggen, terwijl klanten wachten op een oplossing. Zelfs IT-projecten worden geblokkeerd. In één geval waren 45 e-mails nodig om te achterhalen dat het probleem niet technisch van aard was, maar bewust werd tegengehouden door de salesafdeling van REWE/DERTOUR. Pas een half jaar later kwam dit aan het licht.’
Onbetaalde coronaschuld
Tijdens de coronaperiode betaalde Prijsvrij klanten netjes terug, conform de regels van de ANVR. REWE/DERTOUR bevestigde destijds dat beleid te volgen, maar de bijna 2 miljoen euro die Prijsvrij heeft voorgeschoten is nog steeds niet terugbetaald, aldus Pallada.
‘Alle andere Duitse touroperators zijn hun verplichtingen wel nagekomen. Dit leidt tot onrust, wantrouwen en onbegrip in onze organisatie. Juist van je grootste aandeelhouder verwacht je dat zij als eerste hun verantwoordelijkheid nemen en terugbetalen, niet als laatste.’
Druk op management
In 2024 probeerde REWE/DERTOUR bovendien de CFO te vervangen door een eigen kandidaat, zonder enig overleg met de organisatie, zeggen de OR-leden. ‘De Ondernemingskamer oordeelde dat dit niet in het belang van de onderneming was, maar een poging was om invloed uit te oefenen op het verkoopproces.’
Appèl aan REWE/DERTOUR
De OR wijst erop dat REWE/DERTOUR in haar eigen gedragscode waarden als integriteit, loyaliteit, betrouwbaarheid en eerlijke concurrentie centraal stelt. Pallada: ‘Juist op die punten gaat het mis: door het starten van een concurrent in strijd met afspraken, door het bewust blokkeren van samenwerking, door het niet nakomen van financiële toezeggingen en door het onder druk zetten van het management. Alles wat in de gedragscode wordt beloofd, wordt hier geschonden.’
De OR roept de leden van de coöperatie REWE en de Raad van Commissarissen van REWE daarom op om in te grijpen: stop met Apollo Reizen, laat medewerkers en management hun werk doen, betaal de openstaande coronaschuld en spreek vertrouwen uit in het huidige management van Prijsvrij/D-reizen.
Pallada besluit: ‘Onze medewerkers staan iedere dag klaar voor klanten. Hun belangen moeten voorop staan. Wij verwachten van REWE/DERTOUR dat zij hun eigen gedragscode naleven en laten zien dat integriteit, loyaliteit en betrouwbaarheid méér zijn dan mooie woorden. Onze medewerkers mogen niet de speelbal worden van een REWE/DERTOUR-directie die rendement belangrijker vindt dan mensen.’ (Foto DERTOUR group)
Lees hier de reactie die DERTOUR Group eerder deze week aan TravMagazine gaf.
Lees hier de open brief van de ondernemingsraad van Prijsvrij, die vorig weekend onder andere ook in De Telegraaf werd gepubliceerd (link)
Geef een reactie