
Mensen zullen blijven reizen en de komende jaren zal dat alleen maar meer worden. Het is aan de reissector om dat op een zo duurzaam mogelijke manier te faciliteren. ‘Daar werken we keihard aan, samen met de hele sector.’
Dat verklaarde Arjan Kers, general manager van TUI Nederland en België én voorzitter van de ANVR, vrijdagochtend in het veelbeluisterde programma Sven op 1 (op Radio 1), waarvan de zomereditie werd gepresenteerd door Fidan Ekiz.
Een van de centrale onderwerpen was de lopende bodemprocedure tegen het besluit van het ministerie om het aantal toegestane starts en landingen op Schiphol terug te brengen naar 478.000, in plaats van de eerdere 500.000. TUI heeft samen met onder andere KLM en Delta deze procedure aangespannen bij de Raad van State.
Volgens Kers moet krimp van het aantal vluchten geen doelstelling op zich moet zijn. ‘Het primaire doel moet zijn de hinder voor de omgeving terug te brengen. De sector heeft plannen voorgesteld die aantonen dat deze hinder verminderd kan worden zónder krimp, voornamelijk door innovatie en de vernieuwing van de vloot. TUI vliegt in Nederland al jaren met een vernieuwde vloot, wat bijdraagt aan minder geluid en uitstoot. Toch wordt er gekozen voor krimp, en dat is jammer.’
Kers waarschuwt dat het weghalen van historisch opgebouwde ‘slots’, die cruciaal zijn voor de capaciteit van luchtvaartmaatschappijen, zal leiden tot duurdere vliegtickets voor consumenten.
‘Als je die slots kwijtraakt, voer je minder uit, gaan prijzen omhoog en wordt de consument de dupe. Bovendien is Nederland al geen goedkoop land voor luchtvaart, met tal van belastingen die de afgelopen jaren zijn ingevoerd. Dit leidt ertoe dat veel Nederlandse reizigers uitwijken naar luchthavens in omringende landen zoals Düsseldorf en Brussel.’
En dat kan ook niet de bedoeling zijn, aldus Kers, die nogmaals vaststelde dat de vliegtaks in Nederland niet wordt geïnvesteerd in innovatie van de sector, maar in de algemene middelen terechtkomt.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Presentatrice Ekiz constateerde dat mensen die ervoor uitkomen dat ze weinig moeite hebben met vliegen vaak direct worden weggezet als milieuonverschillig. ‘Je wordt bijna verketterd’, aldus de presentatrice.
Kers zei die zwart-witdiscussie te herkennen. ‘We moeten ophouden met het met de vinger wijzen naar mensen die reizen. Reizen is méér dan vakantie vieren: het gaat ook om familiebezoek, zakenreizen en zelfs medische vluchten. Dat betekent niet dat we als sector ons huiswerk niet moeten doen. We moeten blijven innoveren. Maar stigmatiseren helpt niemand vooruit.’
Ekiz wees erop dat Europa volgens recente cijfers verantwoordelijk is voor 6 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en Nederland voor slechts 0,4 procent. Haar stelling: ‘Je mag er misschien niet zo naar kijken, waar maken we ons druk om?’
In zijn antwoord benadrukte Kers nogmaals dat dit geen vrijbrief mag zijn om stil te zitten. ‘We hebben als sector een verantwoordelijkheid richting omwonenden en het klimaat. Dat betekent: de hinder verminderen en investeren in een stillere en schonere vloot. Onder andere KLM en Transavia doen dat en TUI ook. Ook het investeren in duurzame brandstoffen (SAF, red.) hoort daarbij.’
Ondanks alle uitdagingen is Kers optimistisch. ‘De komende jaren gaan mensen niet minder, maar juist meer reizen. Het is aan ons om dat op een zo duurzaam mogelijke manier te faciliteren. Daar werken we keihard aan, samen met de hele sector. Maar geef ons wél de ruimte en de tijd om dat te realiseren.’ (Beeld: screenshot TravMagazine).
Kijk en luister hier de hele uitzending terug:
TUI-baas Arjan Kers fel over plan GL-PvdA: ‘Verwacht dat Timmermans zich in materie zou verdiepen’
Geef een reactie