
Het boeken van cruises zo eenvoudig mogelijk maken voor de reisagent, zodat deze zich volledig kunnen richten op hun klanten. Met dat uitgangspunt betrad WavesOnline.com vorig jaar de B2B-cruisemarkt in Nederland en België. Florian Grevenstuk, die in september aan de slag ging als Business Development Manager, vertelt hoe zijn eerste maanden zijn gegaan. ‘We hebben echt een vliegende start gemaakt en hebben alle verwachtingen overtroffen.’
Met WavesOnline.com zette Faizal Siddiqui, CEO en oprichter van CruiseOnline Group BV, vorig jaar een grote stap in de B2B-cruisemarkt. Na elf jaar succesvolle groei met CruiseReizen.nl en het internationale zusje CruiseOnline.com richt hij zich met WavesOnline.com nu ook op de reisagent. Sinds september 2024 is Florian Grevenstuk de Business Development Manager bij WavesOnline.com. Samen met collega Jennifer Vermaas zijn zij het gezicht van WavesOnline richting de retail. Op de vraag wat hem aantrok in de functie van Business Development Manager bij WavesOnline.com, antwoordt Grevenstuk: ‘Ik had de mensen achter WavesOnline al eens ontmoet in een eerdere functie. Tijdens mijn eerste gesprek op kantoor voelde ik direct de energie, het enthousiasme en het ondernemerschap. Dat sprak mij enorm aan en deze dynamiek is voor mij erg belangrijk.’
Meerwaarde reisagent
Die klik was er niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook inhoudelijk. ‘Al snel bleek dat we dezelfde visie, en vooral ook dezelfde kijk op cultuur en samenwerken hebben. Dat de CruiseOnline Group nu met WavesOnline volop inzet op de meerwaarde van de reisagent vind ik geweldig en past perfect bij mij. Het voelde meteen goed.’ Grevenstuk vervolgt: ‘Daarnaast heb ik altijd met interesse naar de technologie binnen de reiswereld gekeken. Het gebeurt niet vaak dat er een nieuw systeem op de markt komt en geheel in-house is ontwikkeld. De meeste organisaties zeggen dat ze een online boekingsplatform hebben maar in de praktijk moet je daar naartoe bellen en emailen om een offerte te ontvangen of een boeking te kunnen maken. Dat er bij de CruiseOnline Group wel een fantastische online cruise-boekingsomgeving is waar je echt zelf alles kan doen als reisagent, vond ik hierdoor des te indrukwekkender. Combineer dat met de ruimste openingstijden, elf jaar marktkennis, internationale kantoren en inkoopkracht en je hebt een succesformule.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
Foto: Jennifer Vermaas (Business development manager bij WavesOnline.com) en Florian Grevenstuk.
Grevenstuk begon zijn carrière letterlijk aan de andere kant van de balie: bij D-reizen in Emmen, waar hij werkte als reisadviseur. Die ervaring neemt hij elke dag mee in zijn huidige rol. ‘Als iemand bij het reisbureau binnenkwam voor een cruise, kreeg ik vaak al klamme handjes. Ik weet precies welke vragen, twijfels en drempels je als reisverkoper kunt ervaren. Die achtergrond helpt me enorm om de toegevoegde waarde van ons platform in de praktijk te laten zien.’
Een cruiseaanvraag was tot voor kort best een uitdaging, vervolgt Grevenstuk. ‘Al sinds dat ik in de reiswereld werk, was het lastig om een cruiseboeking te maken. De systemen waren complex, de prijzen onduidelijk en alle termen als ‘verschillende huttypes, dinerzittingen en prijsklassen’ maakten het product ‘moeilijk’. Daarnaast moest je contact opnemen met een andere partij die eigenlijk ook je concurrent was. Ik vond het zo vreemd dat we dan een offerte of brochure met hun naam erop aan de klant gingen meegeven. De klant zit tegenover jou aan de balie, dan wil jij als reisexpert de cruiseboeking ‘gewoon’ kunnen inkloppen, of tenminste de prijs kunnen meegeven en dan wel onder je eigen naam.’
‘Alles viel op zijn plek’
‘Toen Faizal het B2B-platform van WavesOnline.com voor het eerst liet zien, viel alles op zijn plek’, vervolgt Grevenstuk. ‘Ik dacht direct: als ik dit toen had gehad, had ik veel vaker cruises verkocht. Het is snel, overzichtelijk, white label en super gebruiksvriendelijk. Dat het platform al helemaal klaar is voor gebruik en gewoon goed werkt, is een hele verademing.’ Grevenstuk merkt dat die herkenning er ook is bij veel reisagenten. ‘Ze willen wel graag cruises verkopen, maar het moet laagdrempeliger zijn. Dat is de kern van ons platform. We maken het zoeken en boeken van cruises overzichtelijk en snel, en als er toch vragen zijn, staan wij direct en zeven dagen per week voor je klaar, ook in de avonduren.’
Wat heeft je het meest verrast?
Grevenstuk: ‘Dat cruisen echt voor iedereen is. Er zijn zoveel gave en verschillende concepten, dat er voor praktisch elke klant wel een passende cruise is. Het vooroordeel dat cruises alleen voor bepaalde 55-plussers zijn bedoeld, klopt natuurlijk echt niet. Het gaat er om dat je de rederijen en concepten goed matcht met de wensen van de klant en dan zie je dat ook (jonge) gezinnen en dertigers steeds vaker voor een cruise kiezen. Als je kijkt naar wat je krijgt qua service, eten, comfort en beleving dan is de prijs-kwaliteitverhouding gewoon ontzettend sterk. Dat verraste me misschien nog wel het meest.’
In zijn eerste maanden ging Grevenstuk direct aan de slag met het uitbreiden van het partnernetwerk. ‘Als cruise-broker zijn wij natuurlijk niet de enige in de markt. Dus willen partijen toegevoegde waarde zien ten opzichte van bestaande partnerships. Die meerwaarde kunnen we uitleggen, maar het is nog leuker om dat in een demo te laten zien. Zodra ze ons platform zien en zelf ermee testen, zien ze meteen de voordelen. Als een offerte geen twee uur meer duurt (en soms langer omdat je moet wachten op je offerte per e-mail bij de andere partijen), maar slechts vijf minuten, dan maakt dat indruk.’ Hij voegt toe: ‘Dat zorgt voor efficiëntie en het helpt de agent met de conversie van zijn klant. Met andere woorden, door minder lang bezig te zijn met de administratie kan je je tijd effectiever besteden en dat zorgt voor hogere omzet.’ De ambities voor de rest van het jaar zijn duidelijk, zegt Grevenstuk: ‘We willen het aantal duurzame partnerships uitbreiden. Iedereen die we in de afgelopen maanden hebben gesproken zegt: dit gaat ons helpen om (meer) cruises te verkopen. Natuurlijk helpt onze hogere commissie hier ook bij.’
‘Nu we een paar maanden live zijn, zien we dat reisagenten bij verschillende organisaties echt de meerwaarde van WavesOnline hebben ervaren. Door nauwe samenwerking en overkoepelende afspraken met retailketens in Nederland en België zijn we samen aan het investeren in training en marketing, nóg betere commissies en zo krijgen we uiteindelijk een betere focus op het cruiseproduct.’
Cruisemarkt
Grevenstuk ziet volop potentie in de cruisemarkt. ‘We zitten al jaren rond de 120.000 Nederlandse cruisepassagiers. Dat aantal kan echt omhoog. Uit onderzoek blijkt dat één derde van de Nederlanders binnen nu en drie jaar openstaat voor een cruise. Daar ligt dus een enorme kans.’ Juist daarom ziet hij een belangrijke rol weggelegd voor WavesOnline.com en hun reisagentpartners. ‘Onze taak is om die (eerste) cruiseboeking zo laagdrempelig mogelijk te maken en daarbij ondersteunen we de reisagent waar we kunnen met goede techniek, kennis, tools en praktische middelen. Als je je klant eenmaal op cruise hebt gestuurd, is de kans groot dat ze terugkomen voor een volgende.’
‘De nauwe samenwerking met reisagenten levert ons enorm waardevolle inzichten op. We staan altijd open voor feedback. Juist omdat we alles zelf ontwikkelen, kunnen we daar ook direct op inspelen. Zo hebben we op verzoek van meerdere ZRA-organisaties een slimme accountstructuur opgezet, waardoor boekingen overzichtelijk bij het hoofdkantoor binnenkomen. Dat scheelt de reisagent én de collega’s op het hoofdkantoor flink wat tijd aan administratie en betalingsafhandeling. Doordat wij eigen IT’ers in huis hebben, hoeft de partner hier niet maanden op te wachten.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
Wat precies maakt WavesOnline.com zo uniek?
‘Onze eigen techniek en persoonlijke benadering’, zegt Grevenstuk stellig. ‘Je krijgt direct een actuele prijs te zien en kunt meteen online boeken. Dat op zich is al bijzonder. Maar we combineren het met persoonlijke service: bij vragen krijg je bij ons altijd iemand aan de lijn, zeven dagen per week, avonden en altijd binnen drie minuten. Dit lukt ons zelfs in het hoogseizoen. Reisagenten waarderen dat enorm. We hebben een team van cruisespecialisten en we weten dat als een reisagent belt, ze niet zomaar bellen. Ze willen een expert die veel weet van het cruiseproduct en die krijgen ze bij ons.’
‘Goede bereikbaarheid is een must. Natuurlijk kun je op elk moment via het platform een boeking maken, ook midden in de nacht als dat nodig is, maar daarnaast is het fijn dat er ‘gewoon’ iemand beschikbaar is tijdens koopavonden en zelfs op zondag. Op nieuwjaarsdag werden we zelfs gebeld door een reisagent die verrast zei: ik had eigenlijk niet verwacht dat jullie vandaag bereikbaar zouden zijn. Wat fijn.’
‘Bij WavesOnline.com zetten we de gebruiker, dus de reisagent, centraal. Als reisagent wil je jouw klanten inspireren en aan de slag met hun droomreis. Administratie hoort ook bij je werk, maar het is zonde om hier onnodig veel tijd aan kwijt te zijn. Bij cruises heb je vaak te maken met veel informatie: vaarroutes, hut-categorieën en tarieven waarbij dingen wel en niet inbegrepen zijn. Door verschillende koppelingen (zoals BAS by Fadiro) hoef je deze informatie met WavesOnline niet meer over te schrijven in jouw administratiesysteem. Sterker nog, met één klik op de knop staat jouw dossier klaar.’ Grevenstuk vervolgt: ‘Het platform heeft daarnaast ook een personaliseerbare offertetool waardoor reisagenten niet langer zelf een PDF in elkaar hoeven te knutselen. Dat voorkomt fouten door handmatig knip- en plakwerk én het bespaart tijd. Het mooie is: het systeem werkt voor alle rederijen op dezelfde manier. Eén demo of offerte maken is al genoeg om boekingen te kunnen maken voor al die rederijen.’
‘Je bespaart tijd, kosten én je hoeft je halve dag niet meer op te offeren aan administratie. Als ik nog op het reisbureau had gezeten, had ik nu met WavesOnline durven zeggen: Goh, heeft u eigenlijk wel eens aan een cruise gedacht?’
‘Bij WavesOnline.com zitten we niet stil. Er wordt continu gewerkt aan verbeteringen die het werk van de reisagent nog makkelijker maken. Zo komen er dit jaar nog een paar hele gave en handige functies bij. Hierover vertellen we je tijdens onze volgende webinar (op 5 juni) meer. WavesOnline.com is ondertussen gestart met maandelijkse webinars. De afgelopen maanden hebben we elke maand een andere rederij centraal gezet. In april hadden we Virgin Voyages, in mei Mein Schiff en in juni maken we weer een nieuwe functionaliteit bekend waar onze partners naar hebben gevraagd. Uiteraard staat er in juli weer een volgend webinar met een andere rederij op het programma. Zo helpen we reisagenten stap voor stap hun kennis te verbreden.’
Daarnaast werkt het team achter de schermen aan de lancering van de eigen Cruise Academy. ‘Daarmee kunnen agenten zelfstandig op hun eigen tempo trainingen volgen, wanneer het hen uitkomt.’ Ook de praktijkervaring wordt niet vergeten. ‘We zetten sterk in op scheepsbezoeken en famtrips. Voor dit seizoen staan al meer dan tien scheepsbezoeken gepland en onze eerste famtrip is inmiddels een feit. Aanmelden voor alle komende activiteiten kan via onze eventpagina.’ De marktintroductie van WavesOnline.com, eind 2024, overtrof alle verwachtingen. ‘We kregen ontzettend veel positieve reacties. We horen keer op keer: dit is precies wat we nodig hebben. Dat blijft geweldig om te horen en geeft enorm veel energie.’ Gevraagd naar het geheim van het succes, zegt Grevenstuk: ‘Een goed werkend platform, uitstekende voorwaarden en service waar je op kunt bouwen. Je kunt dat niet afdwingen, je moet het verdienen. Daar werken we elke dag hard aan.’
(Tekst gaat verder onder de foto)
Van reisbureau tot cruisespecialist
Florian Grevenstuk (31) begon zijn loopbaan in de reisbranche als stagiair en vervolgens als reisagent bij D-reizen in Emmen. ‘Daar heb ik het vak geleerd en is het vuurtje begonnen te branden.’ Aansluitend werkte hij als Customer Support Advisor bij TUI op Mallorca en de laatste 4,5 jaar bij FTI, waar hij salesmanager Benelux was. ‘Dit is mijn grote passie: mensen blij maken met reizen. Het blijft het leukste vak dat er is.’
Welke cruise staat nog op je bucketlist?
‘Een expeditiecruise. De Zuidpool vanuit Patagonië lijkt me geweldig. Of met het gezin een Disney-cruise, dat lijkt me ook fantastisch. Mijn verloofde is fan van Disney, dus dat willen we zeker een keer doen.’ Als vader van twee jonge kinderen – ‘onze oudste is bijna drie, de jongste net één’ – weet Grevenstuk dat reizen tegenwoordig een tikkeltje anders verloopt. ‘Reizen met jonge kinderen is topsport. Maar met een cruise heb je alles bij de hand: kindvriendelijk, geen gedoe met koffers slepen en je ziet meerdere bestemmingen zonder dat je telkens moet verkassen. Eigenlijk het beste van alles, ook voor ouders die stiekem toe zijn aan een beetje vakantie.’
Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?
‘Durf op je bek te gaan en probeer iets gewoon. Als het niet lukt, dan weet je dat ook. Maar als je het niet probeert, gebeurt er sowieso niets. Dat inzicht kreeg ik aan het begin van mijn carrière en ik pas het sindsdien nog steeds toe. Het heeft me al veel gebracht, dus ik sta er nog altijd volledig achter. Daarvoor krijg ik gelukkig bij WavesOnline ook alle ruimte.’
Die instelling geeft hij graag door aan reisagenten. ‘Probeer WavesOnline.com gewoon eens. Maak een offerte, plaats een optie. Je zit nergens aan vast, maar ontdekt wél wat het platform voor je kan betekenen. Als je ziet hoe snel en makkelijk het werkt, begrijp je meteen waarom zó veel collega’s er al mee aan de slag zijn gegaan.’
Geef een reactie