
De motie van de politieke partij Hart voor Den Haag, waarin de gemeenteraad wordt gevraagd het lokale verbod op buitenreclame voor vliegvakanties terug te draaien, is aangehouden.
De motie zou vorige week donderdag worden behandeld in de Haagse gemeenteraad, maar wordt nu op 22 mei in stemming gebracht, zegt een woordvoerder van de partij tegen TravMagazine.
Hart voor Den Haag liet eerder weten het lokale verbod op buitenreclame voor vliegreizen, auto’s en ‘andere legale producten’ te willen terugdraaien.
‘De grootste partij vindt dat Den Haag ondernemers niet moet tegenwerken, maar juist moet steunen.’
De lokale partij van Richard de Mos, met twaalf zetels de grootste in de Haagse gemeenteraad, vindt het verbod economisch onverstandig en ideologisch gemotiveerd. ‘Ondernemers worden gecriminaliseerd en onaanvaardbaar beperkt in de vrijheid van ondernemerschap en meningsuiting. Vandaag zijn het vliegvakanties, morgen vlees en overmorgen je eigen auto. Waar stopt het?’
Volgens de partij zijn de verhoudingen in de Haagse gemeenteraad veranderd en is er nu ruimte om dit soort ideologisch gedreven maatregelen terug te draaien.
Het idee voor het verbod kwam uit de koker van de Haagse wethouder Robert Barker (Partij voor de Dieren). Om dit verbod mogelijk te maken, werd de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Den Haag aangepast.
ANVR, TUI en Prijsvrij/D-reizen spanden een kort geding aan tegen dit besluit, maar werden op 25 april door de rechtbank in het ongelijk gesteld.
Utrecht
Intussen heeft de Utrechtse gemeenteraad besloten om ook fossiele reclames zoals vliegreizen per 1 januari 2026 te verbieden. Ook hier is de Partij voor de Dieren de initiatiefnemer.
‘Veel mensen in Utrecht vinden vliegreclames aanstootgevend’, zegt Maarten van Heuven (fractievoorzitter Partij voor de Dieren Utrecht) tegen Travelpro. ‘We zitten in een klimaatcrisis. Mensen willen gewoon niet meer geconfronteerd worden met advertenties die klimaatontwrichting verergeren.’
ANVR-directeur Frank Radstake laat weten dat de stap van de gemeente Utrecht niet helemaal als een verrassing komt. ‘Utrecht had al eerder aangegeven dat ze bij de volgende contractronde met exploitanten van buitenreclame deze beperking wilden opnemen. Die contracten lopen echter nog een tijd, dus dat het nu alsnog versneld wordt doorgevoerd, verbaast me niet. Zeker niet na de uitspraak over de situatie in Den Haag.’
Volgens Radstake behoort Utrecht tot de gemeenten die zich in dit soort discussies vaak aan de frontlinie bevinden. ‘Maar wat ik me ook goed kan voorstellen, is dat exploitanten van deze reclameobjecten zich afvragen of het juridisch wel mag wat Utrecht nu van plan is. In sommige gevallen kan er sprake zijn van contractbreuk. Het zou me niet verbazen als zij dit juridisch aanvechten.’
Even terug naar de uitspraak van het kort geding in Den Haag. Het ANVR-bestuur bepaalt in zijn vergadering van donderdag 15 mei of de ANVR in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van de rechtbank Den Haag inzake het reclameverbod.
Radstake: ‘Het staat op de agenda van onze bestuursvergadering. We zullen dan bespreken of we in hoger beroep gaan tegen de uitspraak of een bodemprocedure starten. Ons doel is in ieder geval om snel duidelijkheid te krijgen over de vervolgstappen. Het is trouwens opvallend dat zo’n debat wordt gedomineerd door een kleine groep activisten.’
Foto: de ludieke billboard-actie van TUI in Den Haag, eerder dit jaar (Foto TravMagazine).
Advies aan Frank: doorzetten. Cijfers over hoeveel mensen zich door een dergelijk verbod afzien van een vliegreis, DAT is het belang dat gewogen moet worden, naast de vrijheid van reclame-uitingen die gekoesterd moet worden. Niet de discussie of onze speldeknop-op-de-wereldkaart iets kan bijdragen aan “de klimaatcrisis” door een verbod op vliegreisreclame.