
Nederlanders hebben de afgelopen drie jaar 29,4 miljard euro aan reizen via touroperators besteed. Gemiddeld spenderen ze 2.429 euro per boeking. Bij begeleide reizen liggen de uitgaven hoger.
Naast de prijs speelt ook het aanbod een cruciale rol in de keuze van de reiziger.
Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Touroperators, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.600 Nederlanders. De resultaten van het onderzoek worden donderdag gepresenteerd.
Het gemiddelde bedrag van 2.429 euro per boeking dat Nederlanders bij een touroperator besteden, is de totale rekening voor het hele gezelschap. Het gaat hier om zowel korte als lange vakanties, binnen en buiten Europa. In totaal boekten Nederlanders 12,1 miljoen reizen, zegt Multiscope.
Hiermee komt de totale besteding bij touroperators in Nederland uit op 29,4 miljard euro in de afgelopen drie jaar.
Top 5
Nederlanders besteden het meest bij een reis via Djoser (4.029 euro), gevolgd door NRV (3.597 euro), Sawadee (3.534 euro), Buro Scanbrit (2.965 euro) en Eliza was here (2.952 euro).
Opvallend is dat bij Sawadee (98%), Djoser (95%) en NRV (90%) het overgrote deel van de reizen onder begeleiding plaatsvindt. Begeleide reizen gaan dus vaak gepaard met hogere uitgaven, concludeert het onderzoeksbureau.
Effeweg.nl vormt daarop een uitzondering. Hoewel 53% van de reizen begeleid is, ligt de gemiddelde besteding met 938 euro het laagst van de markt.
Voor 53% van de reizigers is het aanbod dé reden om voor een touroperator te kiezen. Daarmee is het de meest genoemde en belangrijkste factor bij het aantrekken van klanten. Ook de prijs speelt een grote rol. Bijna de helft (45%) van de boekers laat zich daardoor beïnvloeden.
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. In de benchmark is gekeken naar reclame, naamsbekendheid, klanten, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor touroperators. Voor het onderzoek zijn 6.583 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. (Foto Shutterstock).
Best vreemd, het lijkt niet een volledig onderzoek. Bij de labels van ExperienceTravel, Travelworld en Silverjet Vakanties liggen de gemiddelde reissommen beduidend hoger dan uit dit onderzoek.