
Düsseldorf Airport heeft onlangs een ambitieuze toekomstvisie gepresenteerd. Tegen 2045 zal de luchthaven één miljard euro investeren in infrastructuur en duurzaamheid. CEO Lars Redeligx en mededirecteur Pradeep Pinakatt lichten de geplande maatregelen toe en bespreken de aantrekkingskracht van de luchthaven op Nederlandse reizigers.
Düsseldorf Airport beleefde in 2024 met twintig miljoen passagiers het succesvolste jaar sinds de coronapandemie. Opvallend is de groei van het aantal Nederlandse reizigers: met een stijging van 25 procent reisden in totaal 1,5 miljoen passagiers uit Nederland via Düsseldorf.
Wat maakt de luchthaven zo populair?
Lars Redeligx: ‘Onze strategische ligging en hoogwaardige service maken Düsseldorf Airport tot een aantrekkelijke keuze, ook voor Nederlandse reizigers. De luchthaven is uitstekend bereikbaar per auto en trein. We beschikken over een eigen S-Bahnstation en een intercitystation, dat via de SkyTrain direct met de terminal is verbonden. Recent is de luchthaven bovendien aangesloten op het netwerk van FlixBus, waardoor de verbinding met Nederland nog gemakkelijker is geworden.’
Daarnaast heeft Düsseldorf Airport de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de optimalisatie van zijn dienstverlening. ‘Onze veiligheidscontroles zijn nu zo geoptimaliseerd dat 97 procent van de passagiers binnen tien minuten wordt geholpen. Ook de check-in en terminalprocessen zijn efficiënter ingericht, waardoor de doorstroming soepeler verloopt. Dit maakt Düsseldorf een betrouwbare en goed bereikbare optie voor reizigers’, aldus Redeligx.
Steeds meer Nederlandse reizigers kiezen voor Düsseldorf.
Pradeep Pinakatt: ‘Düsseldorf is altijd al een aantrekkelijke optie geweest voor Nederlandse reizigers, maar we merken dat onze luchthaven steeds vaker als voorkeursluchthaven wordt gekozen. De combinatie van continue verbeteringen, hoge betrouwbaarheid en gunstige tarieven speelt hierin een grote rol. Vooral gezinnen met kinderen profiteren vaak van voordelige reismogelijkheden wanneer ze vanaf Düsseldorf vertrekken.’
Ook de zichtbaarheid van de luchthaven in Nederland is vergroot. ‘Onze aanwezigheid in Nederlandse vakmedia en de positieve feedback van reizigers hebben ons imago versterkt. Luchtvaartmaatschappijen informeren steeds vaker naar hoe zij hun aanbod beter kunnen afstemmen op Nederlandse passagiers , een duidelijk signaal dat deze markt steeds belangrijker wordt,’ legt Pinakatt uit.
Redeligx: ‘We intensiveren onze marketingactiviteiten in Nederland en willen onze zichtbaarheid verder vergroten. Dit doen we onder meer met meer Nederlandstalige content en gerichte campagnes. We overwegen bijvoorbeeld een speciale actie rondom Koningsdag om te laten zien dat Nederlandse reizigers bij ons van harte welkom zijn. We begrijpen ook dat praktische zaken zoals parkeergelegenheid en parkeertarieven voor Nederlanders een belangrijke rol spelen. Daarom bieden we een breed scala aan opties, van voordelige langparkeerplaatsen tot premium terminal parkeren.’
Düsseldorf Airport heeft een masterplan gepresenteerd met een investeringsbudget van één miljard euro tegen 2045. Wat zijn de speerpunten van deze strategie?
Pinakatt: ‘Onze regio is een van de economische kerngebieden van Europa, met 18,5 miljoen inwoners en meer dan 700.000 kleine en middelgrote bedrijven. Dit brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee om mobiliteit op een duurzame en efficiënte manier te organiseren, zowel voor vakantie- als zakenreizigers. Ons masterplan 2045 richt zich op verantwoordelijke groei, met een sterke focus op duurzaamheid, digitalisering en geoptimaliseerde processen. Tegelijkertijd versterken we onze Europese connecties en bereiden we de luchthaven voor op toekomstige langeafstandsroutes.’
Pinakatt: ‘Een modernere en efficiëntere terminalindeling zal het passagierscomfort verder verbeteren. Een gecentraliseerde veiligheidscontrole versnelt de processen, terwijl we met het ‘Marketplace of the Future’-concept een aantrekkelijke retail- en horecazone creëren. Daarnaast verbeteren we de bagageafhandeling met drie nieuwe bagagecarrousels, uitgebreide Lost & Found-voorzieningen en geavanceerde sorteertechnologie.’
Ook op operationeel niveau wordt geïnvesteerd: ‘Om de efficiëntie op het platform te verhogen, breiden we het aantal vliegtuigopstelplaatsen uit. Een nieuw brandstofdepot met spoorverbinding maakt het mogelijk om duurzame brandstoffen via onder meer Rotterdam aan te voeren. Bovendien bouwen we de grootste airside-zonne-energie-installatie van een Duitse luchthaven. Deze beslaat een oppervlakte van circa 21 voetbalvelden en zal jaarlijks ongeveer veertien miljoen kWh elektriciteit opwekken.’
Düsseldorf Airport streeft naar groei, maar niet ten koste van duurzaamheid. Hoe combineert de luchthaven uitbreiding met milieubewustzijn?
Redeligx: ‘Voor ons zijn duurzaamheid en passagiersgroei geen tegenpolen, maar juist complementair. We investeren fors in CO2-reductie en werken samen met partners om sneller klimaatneutraal te worden dan de wetgeving vereist. Daarnaast blijven we onze operationele processen verfijnen om onnodige emissies te vermijden. Een belangrijk aspect is dat we ons investeringsbudget grotendeels in de regio houden – bij bedrijven in Düsseldorf, Noordrijn-Westfalen en het Nederlandse grensgebied. Zo bouwen we niet alleen aan een duurzame luchtvaarttoekomst, maar versterken we ook de lokale economie.’
Met sterke passagiersgroei en ambitieuze toekomstplannen lijkt Düsseldorf Airport klaar voor de komende jaren. Wat zijn de prognoses voor 2025?
Pinakatt: ‘We verwachten een verdere groei van 5 procent, waardoor we 21 miljoen passagiers zullen bereiken. Dit sluit aan bij de groeicijfers van voor de pandemie. Tegelijkertijd blijven we inzetten op kwaliteitsverbetering om betrouwbaarheid en passagierscomfort te optimaliseren. Wat betreft de Nederlandse markt? We gaan ervan uit dat we in Nederland opnieuw bovengemiddeld zullen groeien.’
Redeligx: ‘Duitsland loopt op het gebied van luchtvaartherstel nog achter op andere Europese landen, voornamelijk door hoge belastingen en heffingen. Om luchthavens zoals Düsseldorf aantrekkelijk te houden voor zowel luchtvaartmaatschappijen als reizigers, zijn concurrerende randvoorwaarden nodig. Een harmonisatie van de Duitse luchtvaartbelasting met Europese standaarden zou hierbij een belangrijke stap zijn.’
Redeligx besluit: ‘Ons motto voor het Masterplan luidt: ‘De toekomst begint nu’. De investeringen van vandaag leggen de basis voor een van de meest efficiënte en duurzame luchthavens in Europa in 2045. Tegelijkertijd versterken we onze banden met de regio en internationale markten, waaronder Nederland.’
Foto: Pradeep Pinakatt, Mededirecteur, en Lars Redeligx, CEO van Düsseldorf Airport (Foto TravMagazine/Theo de Reus).