
Na vier jaar bij EuroParcs te hebben gewerkt, keert Martin de Boer terug naar Corendon, waar hij eerder al sinds 2014 als marketingdirecteur actief was. Per 1 april bekleedt hij de functie van commercieel directeur. Wat bracht hem terug en welke plannen heeft hij voor de toekomst?
Je werkte lange tijd bij Corendon als marketingdirecteur en maakte vervolgens een uitstapje naar EuroParcs. Wat bracht je weer terug naar Corendon?
‘Het voelde als een logische stap. Toen ik in gesprek raakte met Atilay en Gunay Uslu van Corendon merkte ik al snel dat het commerciële aspect van de organisatie nog steeds perfect bij mij past. Mijn tijd bij EuroParcs was leerzaam, maar ik miste de dynamiek van de reisbranche. Toen de kans zich voordeed om terug te keren en de commerciële functie van Atilay op me te nemen, hoefde ik niet lang na te denken. Het voelt als thuiskomen.’
Waarom stapte je destijds over naar EuroParcs?
‘Ik had behoefte aan een nieuwe uitdaging. Maar Corendon is een bijzondere organisatie, en de kans om terug te keren op een nieuwe positie sprak me direct aan.’
Wat houdt jouw nieuwe functie als commercieel directeur precies in?
‘Mijn focus ligt zowel op de airline als op de pakketreizen, in nauwe samenwerking met Gunay Uslu en het managementteam. Atilay Uslu blijft zich meer richten op de hotels, terwijl ik me bezighoud met de verdere commerciële groei van Corendon als reisorganisatie. We hebben een stevige portefeuille met veel groeikansen.’
Heb je een specifieke opdracht of doelstelling meegekregen bij je terugkeer?
‘We willen vooral de ingezette koers voortzetten. Corendon staat al sterk in de markt, en het is belangrijk om onze positie te behouden en uit te breiden. Er komen geen rigoureuze veranderingen, maar wel optimalisaties en innovaties om de klant nog beter te bedienen.’
De reisbranche is volop in beweging en consumenten worden steeds veeleisender. Hoe zorg je ervoor dat Corendon relevant blijft?
‘Dat is inderdaad een uitdaging. Consumenten zijn prijsbewust en kunnen snel switchen. Daarom moeten we naast scherpe prijzen ook zorgen voor onderscheidend vermogen. Service en productkwaliteit zijn hierin cruciaal. Je moet een voorkeur creëren bij de klant, zodat hij niet alleen op prijs kiest, maar voor de totale ervaring bij Corendon. Loyaliteit speelt hier een belangrijke rol in.’
Corendon staat bekend om zijn scherpe prijzen en brede aanbod. Waar liggen volgens jou de grootste groeikansen?
‘Innovatie en digitalisering spelen een sleutelrol. Klanten willen steeds meer maatwerk en flexibiliteit, en daarin moeten we meegaan. Dat geldt zowel voor ons productaanbod als voor de manier waarop we onze klanten bedienen. IT en innovatie zijn dan ook speerpunten in onze strategie.’
Hoe belangrijk is de samenwerking met reisagenten in de strategie van Corendon?
‘Die blijft ontzettend belangrijk. We zien dat veel consumenten nog steeds graag boeken via reisagenten, zowel jongere als oudere generaties. De afgelopen jaren hebben we onze samenwerking met reisagenten versterkt en dat heeft geresulteerd in extra omzet. We blijven dan ook investeren in deze samenwerking en willen reisagenten blijven ondersteunen met de juiste tools en informatie.’
Corendon blijft zich uitbreiden. Kunnen we binnenkort nieuwe bestemmingen of concepten verwachten?
‘Absoluut. Onze nieuwe bestemming Kaapverdië komt eraan en we blijven kijken naar nieuwe mogelijkheden, zowel in pakketreizen als in onze hoteltak. We willen blijven innoveren en inspelen op trends in de markt. Samen met het team werken we aan nieuwe concepten om onze klanten nog beter van dienst te zijn.’
Je hebt vier jaar bij EuroParcs gewerkt. Wat neem je mee uit die ervaring?
‘Het was een leerzame periode. De vakantieparkenbranche is een compleet andere dynamiek dan de reisbranche. Ik had te maken met 14.000 particuliere eigenaren die rendement verwachten, wat zorgt voor een andere manier van opereren. Die ervaring neem ik zeker mee, bijvoorbeeld op het gebied van klantgericht werken en het balanceren van verschillende belangen.’
Heb je eigenlijk lang moeten twijfelen toen Atilay je belde?
‘Nee, helemaal niet. Het voelde direct goed. Corendon is een bedrijf met een sterke cultuur en veel van de mensen met wie ik eerder werkte, zijn er nog steeds. Dat gaf mij meteen het gevoel dat ik weer op de juiste plek zat. Vakanties en reizen zijn mijn passie en ik kijk ernaar uit om samen met het team verder te bouwen aan de toekomst van Corendon.’
Je hebt een achtergrond in marketing bij diverse bedrijven, waaronder ABN Amro en Corendon. Ga je je bij Corendon ook weer actief met marketing bemoeien?
‘Marketing blijft altijd een interessegebied voor me en ik zal zeker meedenken over de strategie. Maar mijn focus ligt nu echt op de commerciële kant. Mijn collega Dick Gussen en ons sterke marketingteam doen het uitstekend.’
Heb je nog grote plannen of samenwerking met partners in het vooruitzicht?
‘In mijn eerste 60 dagen wil ik vooral een goed beeld krijgen van waar we nu staan en welke kansen er liggen. Daarna kunnen we gericht kijken naar nieuwe samenwerkingen en groeistrategieën. Maar eerst ga ik volop aan de slag om te kijken hoe we Corendon nog verder kunnen laten groeien.’
Dit artikel is eerder verschenen in TravMagazine #4 van 28 maart.