
Corendon gaat zich meer op de retail richten, met een groter aanbod dat is toegesneden op verkoop via reisbureaus en ZRA’s. Salesmanager (en kersverse Sales Person of the Year) Rutgher Verstrepen en Dick Gussen, als Director Brand, Media & Partnerships weer (eind)verantwoordelijk voor de retail, doen de eerste plannen uit de doeken.
De benoeming van Rutgher Verstrepen tot salesmanager, in mei vorig jaar, was al een belangrijk signaal dat Corendon zich meer op de retail ging richten, zegt Gussen, die sinds begin dit jaar als Director Brand, Media & Partnerships weer verantwoordelijk is voor het retailbeleid bij Corendon.
´Mijn nieuwe functie is meer een gevolg van onze nieuwe interne structuur´, legt hij uit. ´Debora de Roos, die voorheen de functie van Directeur Marketing bekleedde, is nu Director Customer Services.´
Een belangrijke reden om de retail te omarmen is volgens Gussen het steeds breder wordende aanbod.
‘De afgelopen vier, vijf jaar is ons aanbod enorm uitgebreid. We waren vroeger alleen Turkije-specialist, een bestemming waarin we jarenlang hebben geïnvesteerd. Inmiddels zijn we op veel bestemmingen een grote speler, zoals Curaçao, Griekenland en Spanje. En, veel belangrijker, we hebben in ons portfolio steeds meer reisbureauproducten. Onze inkopers roepen steeds vaker: ‘We hebben weer mooie reisbureauhotels ingekocht.’
Wat zijn dat voor hotels?
Verstrepen: ‘Ik noem als voorbeeld altijd ketens als Mitsis, Grecotel, Lopesan en Iberostar. Het zijn bekende hotels waarvoor de consument naar het reisbureau gaat. Dat soort hotels willen we vooral aanbieden en daarmee aan de vraag voldoen. En verder? Ons plan is eerst de samenwerking met bestaande retailpartners uit te bouwen. Daarna willen we ook het aantal partnerships uitbreiden.´
Gussen: ‘Het aantal reisbureaus in Nederland is inmiddels stabiel, terwijl het aantal ZRA’s toeneemt. Er zijn nu circa 1.200 ZRA’s en die zijn ook een belangrijke partner. Of het nu een stenen reisbureau is of iemand achter zijn laptop, het is een verkooppunt. Wij hebben de ambitie om te groeien en dan kijk je naar de beschikbare kanalen. Het uitgangspunt is: op welke plaats, waar we zelf niet zijn, kunnen we Corendon als product neerleggen? En dan kom je bij de ZRA of het stenen reisbureau.´
Gussen geeft een aansprekend voorbeeld: ‘Ik kom zelf uit Goirle en daar is het wereldberoemde reisbureau van Disma (tegenwoordig TUI) gevestigd. Dus ik kan in Goirle alle bushokjes volgooien met reclame van Corendon en in het lokale suffertje adverteren, maar ik weet: de buren van mijn ouders en mensen die ik van vroeger ken, die gaan allemaal naar reisbureau Disma. Dat is daar de local hero en iedereen wil geholpen worden door dezelfde persoon die daar al jaren achter de balie zit en die ook de klanten kent.’
Gussen vervolgt: ´Je kunt als touroperator de klant direct benaderen, maar er zijn gewoon veel klanten die graag door een adviseur van een reisbureau of een bekende ZRA geholpen willen worden. En dan kun je het dubbele marketingbudget inzetten om die klant te benaderen, die kiest toch voor de agent.’
Verstrepen: ‘En vergeet niet dat de retail ook online erg actief is. Kijk alleen maar naar de OTA’s, de online travel agents. Dus ook die samenwerking gaan we graag aan. En als je dan ook het juiste aanbod hebt, dan voldoe je aan een behoefte.
Heeft de focus op de retail ook te maken met de hogere prijzen die Google rekent?
Gussen: ‘Google wordt wel steeds duurder, maar onze stap heeft echt te maken met de gewenste diversiteit in de verkoopkanalen. Het past in ons beleid dat we daar willen zijn waar Corendon nog niet is. Bovendien werken wij al jarenlang met de retail. Bij ons staat het partnership centraal.´
Heb je inmiddels een deal met alle ketens?
Verstrepen: ‘Nog niet, maar dat moet groeien. Je ligt niet binnen een week bij iedereen op het schap. We voeren momenteel gesprekken met de laatste partijen.’
Welk onderscheidend aanbod kan de retail van Corendon verwachten?
Gussen: ‘Een succesnummer zijn de Formule 1-reizen van ons dochterbedrijf Stip Reizen, die in de retail verkocht worden onder het merk Corendon. Daarmee hebben we een unieke propositie. Veel agenten weten niet dat we dat verkopen. Dat geldt ook voor cruises, ook van Stip Reizen. Je denkt bij een cruise niet meteen aan Corendon, maar via Stip hebben we scherpe prijzen omdat we garantiehutten afnemen. Wanneer een reisbureau een cruiseklant heeft die misschien wat gevoeliger is voor prijs, dan hebben wij daar in negen van de tien keer het beste aanbod voor. We hebben ook de zogenaamde Grand Voyages.´
Verstrepen: ‘En niet te vergeten ons nieuwe merk By June, waarmee de retail toegang heeft tot een uniek aanbod boetiekvakanties met kleinschalige hotels en appartementen op unieke locaties en altijd met huurauto. Dat aanbod is direct te boeken, dus niet op aanvraag. Dat is voor een reisbureau erg belangrijk. De agent kan meteen online bij ons boeken, zonder steeds te moeten terugkoppelen naar de klant of iets wel of niet beschikbaar is.´
Lees het complete interview met Verstrepen en Gussen in de zojuist verschenen TravMagazine #7.
´Dit betaalt Corendon de reisagent aan commissie´
Foto: Rutgher Verstrepen en Dick Gussen (Foto TravMagazine).