
De plannen om Eindhoven Airport vijf maanden op slot te doen, zijn een verrassing voor de hele sector, zegt Arjan Kers, topman van TUI België en Nederland. Hij krijgt bijval van ANVR-directeur Frank Oostdam.
Kers reageert vanuit het Finse Ivalo op vragen van TravMagazine, tijdens een dagtrip van TUI met 189 partners/reisagenten vanwege Valentijnsdag (daarover later meer).
Kers hekelt vooral ook de manier van communiceren over de plannen. ‘Het is mogelijk voor volgend jaar, maar het is heel raar dat dit nieuws op zo’n manier naar buiten komt, zonder dat wij als airlines daarin meegenomen zijn.’
Kers had liever gezien dat een dialoog had plaatsgevonden, met een uitleg van de plannen en een alternatief dat de reissector als medegebruiker wordt geboden. ‘Maar dat gebeurt nooit. Er wordt een beslissing genomen, maar er wordt nooit gesproken over de gevolgen voor de sector. Het is meer van: we gooien het over de schutting, het is jouw probleem en los het maar op.’
Kers wil zo snel mogelijk meer duidelijkheid over plannen, zodat naar alternatieven kan worden gekeken. ‘Tijdens Covid hebben wij met Luik een mooi alternatief neergezet. We hebben dus de ervaring om weer richting Luik te gaan. Maar ik wil ook van de overheid weten, of in dit geval van Schiphol dat verantwoordelijk is voor Eindhoven, welke kansen er zijn om desnoods op Schiphol nog wat extra slots erbij te krijgen. Dat lijkt me wel heel logisch.’
Volgens Kers kan de branche aan de tijdelijke sluiting van Eindhoven Airport op zich niets doen. ‘Dit komt vanuit de overheid, dus dan zal het wel noodzaak zijn. Maar dan had ik wel graag een andere manier van communiceren willen zien. Op dat vlak van communiceren richting ondernemers en sectoren wordt de plank de laatste tijd echt misgeslagen. Dat vind ik echt jammer.’
ANVR: wat is alternatief?
ANVR-directeur Frank Oostdam zegt op zich begrip te hebben voor de werkzaamheden op Eindhoven Airport. ´Want ze sluiten de luchthaven niet zomaar, al vind ik vijf maanden wel een hele tijd. Maar de andere kant van de medaille moet zijn: wat zijn dan de alternatieven? Eindhoven is de op één na belangrijkste luchthaven van Nederland, zeker voor vakantievervoer. Van de vakantievluchten vertrekt 10 procent vanuit Eindhoven. Het kan niet zo zijn dat zoveel duizenden vluchten worden geschrapt zonder dat er een alternatief is.’
Afgezien van vakantievliegers als Transavia, TUI en Corendon wordt volgens Oostdam de hele sector met een probleem opgezadeld. ´Dat betekent dat wij wel verwachten dat in overleg wordt gekeken hoe we die vluchten kunnen verplaatsen. Dat is wel een lastige natuurlijk, omdat de discussie in Nederland sowieso gaat om vliegcapaciteit en de krimp van Schiphol.
Maar het kan niet zo zijn dat met één streep vliegcapaciteit wordt geschrapt, dat we vijf maanden een belangrijke luchthaven dicht laten en er vervolgens niet met de sector wordt gesproken over een oplossing.’
Een tijdelijke sluiting begin 2025, het jaartal waarover eerder werd gesproken, komt volgens Oostdam te vroeg. ´Dan zeg ik, stel het nog maar even uit, zodat er voldoende tijd is om met elkaar naar alternatieven te kijken. Het kan niet zo zijn dat je een luchthaven vijf maanden sluit en er geen alternatief is.´
Eindhoven Airport: eind februari besluitvorming
Een woordvoerder van Eindhoven Airport laat weten dat het ministerie van Defensie verantwoordelijk is voor de renovatiewerkzaamheden en de planning van de uitvoering daarvan.
Eindhoven Airport is eigenlijk een militaire luchthaven, met het ministerie van Defensie als eigenaar, met uitzondering van het platform voor de toestellen en de eigen terminal. Het nieuws over de baanrenovatie dat woensdag naar buiten kwam, is gebaseerd op de marktconsultatie vanuit Defensie die online staat.
‘Defensie is ook opdrachtgever aan het Rijksvastgoedbedrijf om de werkzaamheden uit te voeren. Wij zijn medegebruiker van een militair vliegveld. Zodra de plannen vaststaan, is dat het sein om met iedereen rond de luchthaven in contact te treden om te kijken wat de impact van het plan zal zijn’, zegt de woordvoerder, die nog niets kan zeggen over het jaar waarin de werkzaamheden worden uitgevoerd en of dat eventueel 2025 wordt.
‘Eind deze maand vindt de besluitvorming over de werkzaamheden plaats. Dan weten we ook wat we kunnen gaan doen. Wij zijn zelf ook afhankelijk van het ministerie en kunnen pas schakelen met partners als we zelf ook weten wat er op ons afkomt.’
Eindhoven Airport is van oorsprong een civiele luchthaven, maar ging na de Tweede Wereldoorlog als vliegbasis over naar de Koninklijke Landmacht. Met 6,8 miljoen passagiers in 2023 is Eindhoven Airport de grootste regionale luchthaven van Nederland.
Schiphol is met 51 procent de grootste aandeelhouder, samen met de gemeente Eindhoven en de provincie Noord-Brabant (ieder 24,5 procent). De grond is eigendom van Defensie, dat ook basisdiensten als luchtverkeersleiding, meteo en brandweer voor zijn rekening neemt. (Foto Eindhoven Airport).
Heel goed plan om vliegveld Lelystad ter vervanging te openen. Daarna voor Defensie oefenen helikopters.
Is parallelle opening van Lelystad een alternatief?