TUI Group haalt inmiddels bijna 60 procent van zijn inkomsten uit eigen hotels en cruiseschepen. Drie jaar geleden was dat nog maar 30 procent, stelde topman Fritz Joussen afgelopen weekend tegen het FD.
Joussen doet de nieuwe strategie uit de doeken, die volgens hem erg succesvol is. TUI is groot geworden met het kopen en verkopen van hotelkamers, maar koos onder Joussen, die in 2013 aantrad, een heel andere strategie. Het bedrijf investeert grote bedragen in eigen resorts en cruiseschepen. TUI sloot 2017 af met 330 eigen hotels, 16 cruiseschepen en 6 vliegmaatschappijen met 150 toestellen.
‘We waren een handelsbedrijf’, zegt Joussen tegen de krant. ‘Dat werkt prima als de markt snel groeit en je als intermediair een toegevoegde waarde hebt. Dat was zo toen we in Europa nog verschillende wisselkoersen hadden en er nog geen internet was. Maar de huidige internetpartijen zijn zo efficiënt, dat zij de traditionele tussenpersoon uit de markt duwen. Ook wij moesten onze strategie herijken. We hebben gekozen voor verticale integratie.’
Joussen: ‘Alle diensten leveren uit je eigen winkel. Te beginnen met het idee voor een vakantie, het advies en het boeken van de reis, tot de vluchten, hotels en cruiseschepen en de excursies op de bestemming. Dat levert veel meer op, zeker als je je klanten en hun wensen heel goed kent. Dan kun je hun extra services en producten op maat aanbieden.’
Handelaar
Joussen zegt niet bang te zijn voor online spelers als Booking.com en Expedia. ‘Onze business is anders. Wij waren handelaar, vandaag zijn wij ontwikkelaar, investeerder en eigenaar van hotels en cruiseschepen. In plaats van te concurreren met onlineportalen als Booking.com, kunnen ze een verkoopkanaal voor ons zijn, daar waar we zelf geen distributiekanalen hebben. Dat is bijvoorbeeld zo in de Verenigde Staten. We zijn niet afhankelijk van deze partijen. Ze zijn aanvullend.’
TUI is het gebroken boekjaar 2018 sterk begonnen. In het eerste kwartaal boekte het bedrijf 8 procent meer omzet dan een jaar geleden. Het bedrijf is positief gestemd voor het komende zomerseizoen. Joussen zegt dat de grote geografische spreiding van TUI – het bedrijf is actief in honderd landen – helpt om tegenvallers te beperken. ‘Als mensen niet naar het ene land willen, kiezen ze wel voor een ander land waar wij vakanties aanbieden.’