Thomas Cook Group wil het aantal eigen hotels en resorts de komende drie jaar uitbreiden van de huidige 188 naar ruim 300. Dat zegt Ingo Burmester, directeur Hotels & Resorts van Thomas Cook Group, in TravMagazine van vrijdag 16 februari.
Burmester werkte 17 jaar bij TUI Group, waar hij de laatste jaren verantwoordelijk was voor het clublabel Robinson. Sinds mei vorig jaar werkt Burmester bij Thomas Cook Group. Recent was hij in het hoofdkantoor van Thomas Cook Nederland in Hoofddorp, waar hij medewerkers en management een toelichting op de strategie gaf.
De focus op eigen hotels wordt door veel grote internationale touroperators als de heilige graal gezien. Bij TUI, de vorige werkgever van Burmester, wordt gefocust op de ruim 300 eigen hotels en de eigen cruise-afdeling. En met succes.
Bij Thomas Cook Group staat de teller met eigen hotels inmiddels op 188. ‘En dat aantal groeit snel’, zegt Burmester. De eigen hotels van Thomas Cook Group omvatten zeven labels, waarvan in Nederland SENTIDO (69 hotels) en Smartline (60 hotels) en ook nieuwkomer Casa Cook de bekendste zijn.
Van de 188 eigen hotels zijn er circa 80 in franchise. Een hoger aandeel eigen hotelmerken geeft volgens Burmester meer grip op de kwaliteit, meer omzet en een hogere marge. De marge op eigen hotels is 4 tot 5 procent hoger dan bij de overige hotels uit het portfolio. ‘Wanneer we zelf eigenaar zijn, dus met eigen management, dan is de marge nog hoger’, zegt Burmester.
Meer achtergronden in TravMagazine van 16 februari.
Foto: Carola Hoekstra, managing director Thomas Cook Nederland, met Ingo Burmester, directeur Hotels & Resorts Thomas Cook Group.