Air France-KLM zou zich alsnog willen mengen in de overnamestrijd rond het failliete Alitalia. Volgens de krant Il Sole 24 Ore zou de luchtvaartgroep daarbij samen optrekken met de Britse prijsvechter Easyjet.
Het Italiaanse zakenblad noemde verder geen bronnen, meldt het ANP. Air France-KLM geeft geen commentaar. Air France-KLM was in 2009 al eens betrokken bij een doorstart van Alitalia, maar beleefde weinig plezier aan zijn investering. De Italiaanse airline bleef verlies lijden. Toen het opnieuw geld moest ophalen bij de aandeelhouders, besloot Air France-KLM niet langer mee te doen en zijn belang te laten verwateren.
Etihad Airways sprong in het gat, maar wist Alitalia evenmin op de rails te krijgen. Etihad trok zich vorig jaar terug als geldschieter, net als het deed bij het Duitse Air Berlin.
Sindsdien zoekt Alitalia naar een koper. Eind vorig jaar werd al gemeld dat Lufthansa de belangrijkste gegadigde zou zijn. Lufthansa zou eind 250 miljoen euro hebben geboden voor een groto deel van de vloot van Alitalia en de helft van het personeel.
Air France-KLM hield zich tot nu toe afzijdig in de strijd om Alitalia. Topman Jean-Marc Janaillac verklaarde afgelopen najaar nog geen interesse te hebben.
Toch kan ook Air France-KLM niet om het grote belang van de Italiaanse markt heen, zeggen deskundigen. Alitalia maakt nog altijd deel uit van het samenwerkingsverband dat de groep heeft met Delta Air Lines voor vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten.
De Amerikaanse samenwerkingspartner, die sinds vorige zomer ook aandeelhouder is van Air France-KLM, zou volgens de Italiaanse zakenkrant een sleutelrol kunnen spelen bij de financiering van een eventueel bod.
Er is wel haast geboden, want de Italiaanse overheid wil naar verluidt dat nog deze maand een knoop wordt doorgehakt over de toekomst van de nationale carrier.
Air France-KLM staat er mede dankzij de investering door Delta financieel een stuk beter voor dan een paar jaar geleden, maar het luchtvaartbedrijf staat nog altijd onder druk om zijn marges te verbeteren. Die blijven met name in Frankrijk een stuk lager dan bijvoorbeeld bij concurrenten als Lufthansa en IAG. In juni presenteert het bedrijf een nieuwe strategie voor de komende vijf jaar.