Joon, de nieuwe dochtermaatschappij van Air France, gaat lean & mean werken. Dat stelde topman Jean-Michel Mathieu bij de presentatie van Joon, dat vrijdag 1 december zijn eerste vlucht maakt.
Joon, dat Air France na jaren van stagnatie weer aan groei moet helpen, werkt met goedkoper cabinepersoneel en bespaart daarnaast op de kosten door een relatief kleine en eenvoudige organisatie. Dat scheelt volgens de topman circa 15 procent in vliegkosten met Air France, brandstof niet meegerekend. De nieuwe airline moet Air France de komende jaren helpen aan winstgevende groei en een groter marktaandeel.
Door de lage kosten kan Joon een deel van de tickets verkopen voor een paar tientjes per stuk. Voor het eten en voor veel drankjes aan boord moet dan wel apart worden betaald. Maar in tegenstelling tot echte lowcost airlines heeft Joon ook een businessclass met een uitgebreide service, waarvoor wel een normale prijs moet worden betaald.
Europa
Joon biedt voorlopig met zes toestellen alleen Europese bestemmingen aan: Barcelona, Berlijn, Lissabon en Porto. Die bestemmingen neemt de airline over van Air France, waarbij de capaciteit omhoog gaat. Mathieu verwacht op die routes komend jaar een passagiersgroei van dubbele cijfers.
In het voorjaar van 2018 voegt Joon verre bestemmingen toe, waaronder Mahé op de Seychellen en Fortaleza in Brazilië. Andere nieuwe bestemmingen zijn Rome, Napels, Oslo, Istanbul, Caïro, Kaapstad en Teheran.
Joon heeft de Parijse luchthaven Charles de Gaulle als uitvalsbasis. Op die manier kunnen passagiers in Parijs ook overstappen op vluchten van Air France. Joon moet helpen de balans te herstellen in groei tussen Air France en KLM, dat de laatste jaren relatief sneller groeide. Afgesproken is wel dat de lancering van Joon niet ten koste mag gaan van de groeimogelijkheden bij KLM.