De gouden handdruk waarmee Air Berlin-baas Thomas Winkelmann straks na afronding van het faillissement van de airline naar huis gaat, is onderwerp van discussie in Duitse media en in de politiek. Het salaris van de CEO kan, dankzij een afgesproken bankgarantie bij zijn aanstelling in februari 2017, oplopen tot maximaal 4,5 miljoen euro.
Terwijl duizenden medewerkers van Air Berlin hun baan dreigen te verliezen, is het salaris van Winkelmann bij zijn aanstelling in februari 2017 voor zijn contractduur van vier jaar veiliggesteld. Tot januari 2021 kan Winkelmann aanspraak maken op een salaris van maximaal 4,5 miljoen euro. Critici tekenen daarbij aan dat Winkelmann nog geen jaar daadwerkelijk aan het werk is geweest voor Air Berlin.
Winkelmann ontvangt een basissalaris van 950.000 euro per jaar, dat via bonussen verdubbeld kan worden. Bij ontslag ontvangt hij alleen zijn basissalaris, dat doorloopt tot het einde van zijn vierjaren-contract. Volgens Air Berlin is sprake van een brancheconform contract.
Lufthansa
Winkelmann, afkomstig van Lufthansa/Germanwings, werd gezien als de man die Air Berlin weer op orde moest krijgen. Met een enkele uitzondering draaide Air Berlin sinds 2008 uitsluitend verlies. De voorgangers van Winkelmann, de laatste was Stefan Pichler (afkomstig van Thomas Cook), waren binnen twee jaar weer verdwenen.
Winkelmann moest de boel vlot trekken. Daar had grootaandeelhouder Etihad destijds best wat geld voor over. Air Berlin week zelfs van zijn eigen salarisrichtlijnen af om Winkelmann los te weken van Lufthansa.
Op de vraag wie het salaris van Winkelmann gaat ophoesten, verwijst Air Berlin naar een afspraak met Etihad. De bankgarantie die Etihad heeft gesteld bij het aantreden van Winkelmann gaat niet ten laste van Air Berlin, en ook niet ten koste van medewerkers, klanten of de belastingbetaler. Bovendien wordt benadrukt dat Winkelmann z’n best doet om medewerkers weer aan een baan te helpen.
Overigens ging voormalig CEO Stefan Pichler bij de komst van Winkelmann naar huis met 1,5 miljoen euro, melden Duitse media, waaronder persbureau DPA. Duitse economen wijzen op afspraken voor beursgenoteerde bedrijven, waarbij voor topposities de norm van maximaal twee jaarsalarissen geldt bij voortijdige beëindiging van de arbeidsovereenkomst.
Tegelijk met de commotie rond het salaris van Winkelmann komt de gang van zaken bij de verkoop van onderdelen Air Berlin weer ter sprake. Winkelmann stapte van Lufthansa over naar Air Berlin, waarvan insiders al langer hadden verwacht dat het zou omvallen. Vervolgens is Lufthansa één van de twee preferente partijen, naast Easyjet, waarmee werd onderhandeld over de verkoop van onderdelen van Air Berlin. Onder andere concurrent Ryanair klaagt over een ‘afgesproken spel’, zonder dat daarvoor keiharde bewijzen zijn.
Foto: Thomas Winkelmann, de laatste CEO van Air Berlin.