Ryanair heeft zijn ruzie met E-Dreams en Google bijgelegd. Hiermee komt een eind aan een gerechtelijke procedure, die al sinds 2015 liep.
De ruzie ontstond rond het onderwerp screen scraping. E-Dreams, het moederbedrijf van online travel agent Opodo, plukte automatisch vluchtinformatie en tarieven van de website van Ryanair en plaatse deze op zijn eigen website. Dat gebeurde inclusief logo en naam van de airline. Bovendien rekende E-Dreams een toeslag voor de vluchten van Ryanair.
Dat leidde tot woede van de Ierse prijsvechter, die op zijn eigen website het goedkoopst wil zijn. De airline strijdt daarnaast al jaren tegen wederverkopers, die Ryanair-tickets met een toeslag doorverkopen. Op die manier lijken tickets van Ryanair namelijk duurder ten opzichte van concurrerende airlines.
Akkoord
Google verwees als zoekmachine naar het Ryanair-aanbod op de website van E-Dreams, al dan niet via ad-words die E-Dreams had ingekocht. Eerder al streed de Ierse prijsvechter met succes tegen de website Ryanair.edreams.de die E-Dreams er in Duitsland op nahield.
De drie partijen hebben nu een akkoord bereikt, zo laten zij in een verklaring weten. Details worden verder niet genoemd en worden als vertrouwelijk bestempeld. ‘We zullen onze klanten de laagste tarieven blijven aanbieden in Europa’, zegt Kenny Jacobs, chief marketing officer bij Ryanair. ‘We zijn blij met de transparantie van de online reclame voor luchtvaartprijzen.’