De laatste vlucht van Air Berlin vindt plaats op 27 oktober en gaat van München naar Berlijn. Het toestel, met vluchtnummer AB-6210, vertrekt om 21.35 uur uit München en landt om 22.45 uur op Berlijn Tegel.
Daarmee valt het doek voor deze ooit zo roemruchte airline. Lufthansa krijgt zoals verwacht grote delen van het in surseance van betaling verkerende Air Berlin in handen.
Volgens analisten telt Lufthansa zo’n 1,5 miljard euro neer voor het leeuwendeel van de boedel van Air Berlin. Lufthansa Group krijgt er ruim tachtig vliegtuigen bij, die waarschijnlijk vooral worden gebruikt om prijsvechter Eurowings te laten groeien. Eurowings wil vooral uitbreiden vanaf Düsseldorf, een belangrijke hub voor de Nederlandse markt, en Keulen-Bonn.
Het ziet ernaar uit dat Lufthansa met Air Berlin-dochter Niki, de regionale dochter LG Walter en de 38 Air Berlin-toestellen die eind 2016 al werden geleased een behoorlijk deel van Air Berlin inlijft.
Vooral voor Niki was veel belangstelling, aangezien deze tak winst maakt, het niet in surseance van betaling verkeert en veel routes naar Mallorca heeft, een populaire bestemming bij Duitse vakantiegangers.
Bovendien beschikken Niki en LG Walter over een vluchtlicentie, een zogeheten AOC, waarmee de overdracht van de gewilde luchthavenslots een stuk eenvoudiger wordt.
Voor de andere vliegtuigen van Air Berlin moet een andere oplossing voor de overdracht van de slots worden gevonden. Het lijkt erop dat Easyjet, de tweede gegadigde naast Lufthansa, zich terughoudend opstelt.
Vluchten
Air Berlin moest in augustus uitstel van betaling aanvragen. Dankzij een overbruggingskrediet van 300 miljoen euro van de Duitse overheid kon een groot deel van de vluchten doorgaan terwijl ondertussen kopers werden gezocht. Behalve de vloot waren hierbij de slots van Air Berlin vanaf de hubs Berlijn en Düsseldorf erg gewild.
De afgelopen drie weken konden Lufthansa en de Britse prijsvechter Easyjet exclusief met de curatoren onderhandelen. Die termijn is op donderdag 12 oktober geëindigd. Nu kunnen ook gegadigden zoals het consortium Niki Lauda/Thomas Cook en IAG, moederbedrijf van British Airways, weer meepraten. Daar is wel haast bij geboden, want Air Berlin stopt per 27 oktober met vliegen.
Lufthansa-baas Carsten Spohr verwacht dat hij straks zo’n 3.000 vacatures heeft waarop de voormalige medewerkers van Air Berlin kunnen solliciteren. CEO Thomas Winkelmann ging er eerder nog vanuit dat 80 procent van de 8.800 medewerkers van Air Berlin aan het werk zouden kunnen blijven.
Spohr heeft zich uitgesproken voor sluiting van de luchthaven Berlijn Tegel, zodra de nieuwe luchthaven BER gereed is. Sinds circa 20 jaar wordt al gesproken over sluiting van Tegel, zodra er een nieuwe luchthaven is.
De inwoners van Berlijn hebben zich recent in een referendum in grote meerderheid uitgesproken voor het open houden van Tegel. Zij vinden dat een hoofdstad ook over meerdere luchthavens moet beschikken. Volgens Spohr voldoet Tegel niet aan de eisen van een moderne luchthaven.