SGR heeft dinsdagmorgen een nieuwe deelnemer verwelkomd die tevens de 25-ste deelnemer is van SGRZ, het garantiefonds voor de zakelijke markt. Het gaat om Flywise, de leverancier achter de verrassingsreizen van onder andere Kruidvat, Albert Heijn en Hema. SGR-directeur Erik Jan Reuver en adjunct-directeur Carin Beckers gingen zelf naar het kantoor van de nieuwkomer in Capelle aan den IJssel om een taart te bezorgen.
Flywise is leverancier van verrassingsreizen naar Europese steden, waarvoor retailbedrijven als Kruidvat, Albert Heijn en Hema vouchers verkochten. Het bedrijf kwam in augustus dit jaar in het nieuws nadat het door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de vingers was getikt. Dat gebeurde na een klacht die de ANVR had ingediend. Belangrijkste kritiekpunt van de ACM was dat de eigen garantieregeling van Flywise onvoldoende was. Voor Albert Heijn was dat reden om met de verkoop van vouchers voor de verrassingsreizen te stoppen.
Het bedrijf liet daarop weten zich met spoed bij SGR te willen aansluiten. Dat is nu gebeurd. Aangezien Flywise ook actief is op de zakelijke markt, heeft het zich meteen bij SGRZ aangesloten. Daarmee is Flywise de 25-ste deelnemer van SGRZ, dat sinds 1 januari dit jaar bestaat, alle reden voor de SGR-directie om een taart te bezorgen.
Afdoende
Oprichters Maarten Bastian en Hessel Winkelman van Flywise laten weten dat zij in de veronderstelling waren dat zij met een eigen garantiestichting hun zaken afdoende hadden geregeld. ‘We hebben niets tegen SGR en hebben er ook niet bewust voor gekozen ons niet bij SGR aan te sluiten’, zegt Winkelman, die het contact met de ACM ‘verrassend positief en constructief’ vond. ‘Het heeft ons verder geholpen, met als resultaat dat we nu aangesloten zijn bij SGR en SGRZ.’
Bastian en Winkelman, die elkaar kennen van de Haagsche Hogeschool, begonnen Flywise in 2010, het jaar waarin zij beide 18 jaar werden. Voor het boeken van vliegtickets hebben zij een eigen boekingssysteem ontworpen, terwijl voor de hotelboekingen wordt samengewerkt met Expedia. Zij verkopen verrassingsreizen en gewone stedentrips. ‘Per dag vertrekken tussen de 300 en 500 mensen die via ons hebben geboekt.’
Op de vraag of het SGR-deelnemerschap een vliegwieleffect zal hebben, zegt Winkelman: ‘We hopen veel mensen in de branche gerust te stellen en te laten zien dat we geen kwade wil hadden en onze zaken op orde hebben.’
Het Kruidvat heeft al laten weten volgend jaar weer een actie met de verrassingsreizen te gaan doen.
Foto: Carin Beckers en Erik Jan Reuver van SGR met Maarten Bastian en Hessel Winkelman van Flywise.