Thomas Cook Nederland gaat zijn kanalenstrategie aanpassen. Het label Thomas Cook wordt het exclusieve merk voor de retail, terwijl Neckermann Reizen het eigen directe label wordt. Het aanbod van Vrij Uit is al voor het grootste deel geïntegreerd in Neckermann en dit zal ook bij het merk Thomas Cook gebeuren, waarna de naam Vrij Uit als zelfstandig label verdwijnt.
Dat zijn in het kort de plannen waarover Thomas Cook dinsdag de retailpartners tijdens een bijeenkomst heeft geïnformeerd.
Er komt wel een inhoudelijk onderscheid tussen beide labels. Via Thomas Cook worden complete pakketreizen verkocht, bestaande uit hotel, vlucht, bagage en transfer. Via Neckermann Reizen worden uitsluitend hotel en vlucht als basis aangeboden. Online klanten kunnen tegen meerkosten bagage en transfer bijboeken.
Duidelijk
‘We willen duidelijkheid scheppen’, zegt Carola Hoekstra, managing director van Thomas Cook Nederland. ‘Klanten die nu een vakantie van Neckermann via de retail boeken, weten vaak niet precies bij welke touroperator ze nou geboekt hebben. Bovendien vergroten we ons partnership met de retail. We concurreren nu niet meer op dezelfde klant door hetzelfde product te verkopen. Met Thomas Cook heeft de retail een product in handen dat 100 procent via de retail wordt verkocht. We weten dat er bij de retail behoefte is aan een compleet pakket, dus inclusief bagage en transfer. Op die manier denken we waarde voor het reisbureau toe te voegen.’
De naam Thomas Cook was tot nu toe in Nederland niet geladen. Het was een paraplunaam waar de labels Neckermann en Vrij Uit onder hingen. Dat is anders in Duitsland, waar Thomas Cook nog eigen reisbureaus onder de naam Thomas Cook heeft. In de UK is Thomas Cook het label voor zowel directe verkoop als verkoop via de retail.
Het nieuwe distributiebeleid in Nederland gaat eind dit jaar in. Voorlopig is er dan een overlap. Per 1 januari 2018 wordt Thomas Cook als label gelanceerd en kan de retail het merk boeken. Ook Neckermann is dan nog steeds voor de retail te boeken. Na de zomer van 2018, met ingang van winterseizoen 2018/19, kan de retail uitsluitend Thomas Cook boeken. Neckermann wordt dan een pure online speler.
Op termijn, een exacte datum is nog niet bekend, wordt ook het aanbod van Vrij Uit in beide labels geïntegreerd. Hierbij gaat het vooral om het autoproduct en het aanbod Europese steden.
‘Het autoproduct leidt al jaren een moeizaam bestaan door de hoge mate van concurrentie. Dit jaar gaat het weer wat beter, maar voor de langere termijn moest er wat gebeuren. Het moet efficiënter. Vrij Uit wordt nog steeds goed door de retail verkocht, maar het wordt steeds moeilijker om het label te laden en relevant voor de retail te houden’, zegt Christoph Lieflaender, directeur marketing & distributie.
De nieuwe kanalenstrategie heeft alleen betrekking op de Nederlandse markt. Zonder TUI bij naam te noemen, zegt Hoekstra: ‘We hebben straks niet één merk in Nederland, zoals andere grote touroperators, maar één merk per kanaal.’
Hoe zit het met de commissie die agenten ontvangen? Wordt de agent er beter van of gaat hij erop achteruit?
Hoekstra: ‘We laten ons nooit in het openbaar over commissie-afspraken uit, omdat we individuele afspraken met partijen hebben. Maar daar zijn uiteraard afspraken over te maken. Misschien gaan sommige agenten er juist wel op vooruit. We maken met ons beleid een duidelijke keus, die niet ongunstig voor de retail hoeft te zijn.’
Met Thomas Cook krijgt de Nederlandse reisretail het oudste reismerk ter wereld in handen. Het label werd in 1841 opgericht. Uit het meest recente onderzoek van Thomas Cook onder 1.000 respondenten blijkt volgens Hoekstra dat driekwart van de klanten Thomas Cook met dezelfde waarden associeert als Neckermann. ‘Ook Thomas Cook heeft het imago van kwaliteit, klantgericht en familievriendelijk. Het is een sterk merk. Het is een imago dat ook bij het reisbureau past.’
Kan de retail straks via Thomas Cook ook alleen hotel en vlucht aanbieden, zonder bagage en transfer?
‘Dat kan niet, maar wij horen van agenten dat hun klanten die ze bij ons onderbrengen vooral om een complete pakketreis vragen. Ook agenten zelf worden moe van de wirwar van regels en toeslagen bij airlines als het gaat om bagage. Met dit nieuwe aanbod voor de retail willen we het eenvoudiger maken een complete vakantie te boeken.’
Afgezien van de nieuwe kanalenstrategie verandert er weinig, zegt Hoekstra. Op de bestemming blijft alles bij het oude, compleet met dezelfde reisleiding en transferbussen, maar dan onder de naam Thomas Cook. Ook de 24-uurs tevredenheidsgarantie, het hotelportfolio en de ondersteuning van de agent, inclusief studiereizen, blijven zoals het was. ‘Het zal voor sommigen alleen even de emotie zijn om het label Neckermann los te laten, maar we verwachten dat het niet lang duurt.’
Foto: Carola Hoekstra, managing director van Thomas Cook Nederland, en Christoph Lieflaender, directeur marketing & distributie.
Franse zegt
Het lijkt in eerste instantie allemaal wel leuk maar ik merk op dat bij een prijsvergelijking door de consument, reserveren bij de reisagent ( Thomas Cook label) of rechtstreeks ( Neckermann label) zij denken goedkoper uit te zijn door rechtstreeks te boeken bij Neckermann omdat transfer en bagage kosten niet inclusief zijn.
Tevens vind ik het een beperking dat de reisagent dus niet een vlucht met accommodatie kan aanbieden maar met een privé transfer.
Karin Franse