Transavia-topman Mattijs ten Brink wil er best over nadenken vanaf Lelystad te gaan vliegen, maar dan moet aan minimaal een aantal voorwaarden worden voldaan. ‘Het gaat om de baanlengte op Lelystad, de kosten, de openingstijden en de bereikbaarheid. Daarnaast moet Lelystad bijdragen aan het oplossen van de problemen op Amsterdam’, stelde Ten Brink donderdagavond tijdens de eerste Late Summer Party van Transavia.
De airline had donderdag relaties uit de branche uitgenodigd voor een drukbezochte borrel op de binnenplaats van het hoofdkantoor op Schiphol-Oost.
Transavia maakt in 2017 opnieuw een goed boekjaar door, met een groei van 10 tot 15 procent. Daarmee wordt de groei uit 2016 voortgezet, toen Transavia break-even draaide. ‘De opgaande lijn wordt in boekjaar 2017 in versterkte mate voortgezet, zegt Ten Brink. ‘We zetten dit jaar echt een mooi resultaat neer.’
Persoonlijk
Gevraagd naar de reden van het succes, zegt hij: ‘De markt doet het goed, het consumentenvertrouwen is groot. We hebben de laatste jaren alles gedaan om als het goed gaat met de economie daar optimaal van te profiteren. Alles komt nu bij elkaar.’
Bij zijn aantreden vier jaar geleden zette Ten Brink een nieuwe beleid in, waarbij Transavia werd omgevormd van chartermaatschappij naar point-to-point carrier.
‘We zijn echt een lowcost maatschappij aan het worden, zonder de passagiers tekort te doen. Hoe de passagier over ons denkt, is de voorwaarde van ons bestaan. We behandelen passagiers niet als een stoelnummer, maar gaan persoonlijk te werk.’