Wat de luchtvaartsector in Nederland betreft, mag het geplande vliegveld in Lelystad er zo snel mogelijk komen. Dat bleek donderdag tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. De Nederlandse overheid moet snel knopen doorhakken, klonk het.
‘Het is vijf over twaalf. Schiphol bereikt zijn plafond en er moet nu actie worden ondernomen’, stelde René de Groot, Managing Director en Chief Operating Officer van KLM.
Dat was bij Schiphol-baas Jos Nijhuis niet tegen dovenmansoren gezegd. ‘We moeten als de donder Lelystad operationeel krijgen’, was zijn reactie.
Petra de Ruiter, Vice President Cabin Operations van Transavia, dat waarschijnlijk vanaf Lelystad gaat vliegen, wil spoedig meer duidelijkheid. Dat is nodig vanwege het bestellen van nieuwe vliegtuigen, dat nu eenmaal tijd kost. Transavia zit volgens haar nu al in de knel met zijn planning wegens gebrek aan duidelijkheid.
Alternatief
Volgens de partijen die hun zegje mochten doen, zorgt de groei van de luchtvaart voor grote problemen. In 2020 zit Schiphol aan zijn plafond van maximaal 500.000 starts en landingen. Dat maximum aantal vliegbewegingen wordt nu al bijna benut.
Lelystad Airport, dat volgens de laatste planning in 2019 open gaat, moet een alternatief bieden en vooral de vakantievluchten overnemen. Het aantal vluchten vanaf Lelystad is vooral in de eerste jaren echter nog beperkt.
Tot 2023 zijn er 10.000 vliegbewegingen per jaar op Lelystad Airport. Vanaf 2023 mag de polderlichthaven doorgroeien naar 25.000 vliegbewegingen per jaar.
Ook is er nog onduidelijkheid over aanvliegroutes. Daarnaast hebben de regio-airports Maastricht en Groningen hun vinger opgestoken om ook een rol te mogen spelen bij de opvang van de overloop van Schiphol.
Prioriteit
Corendon-topman Steven van der Heijden had kritiek op het feit dat Schiphol nu al tegen zijn grenzen aanloopt, terwijl de extra capaciteit in de regio nog niet is gerealiseerd. ‘Dat stelt een vakantievlieger als Corendon, met Schiphol als thuisbasis, voor grote problemen die nu al een grote impact hebben op onze marktpositie en rentabiliteit.’
Volgens Van der Heijden gaat alle aandacht naar het versterken van de mainportfunctie van Schiphol, terwijl er nog geen extra capaciteit bij regio-luchthavens is. ‘Dat betekent dat veel meer prioriteit wordt gegeven aan buitenlandse zakenreizigers die op Schiphol overstappen dan aan Nederlandse gezinnen die een weekje op vakantie willen.’