Albert Heijn stopt verkoop verrassingsreizen - TravMagazine
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Top

Albert Heijn stopt verkoop verrassingsreizen

Door: | 1 september, 2017

Albert Heijn stopt met ingang van aanstaande zondag vooralsnog met de verkoop van vouchers voor verrassingsreizen. ‘We willen inderdaad zekerheid via ANVR/SGR kunnen bieden aan onze klanten’, zegt een woordvoerder desgevraagd tegen TravMagazine.

Met het stopzetten van de actie komt Albert Heijn tegemoet aan kritiek van de ANVR, die eerder deze week op Facebook een oproep deed aan de winkelketen de actie stop te zetten, met de tekst: ‘Beste Albert Heijn, kan je niet beter een actie doen als het allemaal klopt? Nu stuur je de klant op reis zonder garantieregeling en voorwaarden die niet volgens de wettelijke regels zijn.’

De ANVR heeft de actie met verrassingsreizen, die ook loopt via Kruidvat en Hema, eerder deze maand aangemeld bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wegens onduidelijkheid. Hierbij ging het vooral om de wettelijke financiële garantieregeling en de repatriëringsplicht.
SGR-directeur Erik Jan Reuver liet bij die gelegenheid desgevraagd weten dat de actie met  verrassingsreizen niet aan de wettelijke garantieplicht voldoet om de consument voldoende te beschermen. De eigen garantieregeling van leverancier Flywise, die niet is aangesloten bij ANVR of SGR, is volgens hem onvoldoende.

Onwetendheid
Kort daarna heeft de ACM zowel Kruidvat als Flywise op de vingers getikt en opgeroepen verbeteringen door te voeren. Beide bedrijven werken hier volgens de ACM aan mee. Flywise heeft daarna aangegeven zich bij SGR te willen aansluiten.
Dit is echter nog niet gebeurd, waardoor consumenten die een stedentrip via de actie boeken volgens de ANVR zonder garantieregeling op reis worden gestuurd.

ANVR-voorman Frank Oostdam juicht de stap van Albert Heijn toe de verkoop vooralsnog stop te zetten. ‘Dat past ook bij een bedrijf als Albert Heijn. Als het gaat om klachtgerichtheid en focus op de klant dan kunnen anderen nog veel van Albert Heijn leren. Wat nu is gebeurd met deze actie ontstaat vaak uit onwetendheid. Het lijkt zo makkelijk om reizen te verkopen, maar er komt toch wel wat bij kijken.’

(Visited 1.534 times, 1 visits today)

Reageer met Facebook:

Reacties:

Deel dit artikel