Flywise, de leverancier achter de verrassingsreizen van Kruidvat, Albert Heijn en Hema, kan beter wachten met zijn actie totdat aan alle voorwaarden is voldaan.
Dat zegt de ANVR in een reactie op het feit dat Flywise heeft aangegeven deelnemer van SGR te willen worden. Dat gebeurde nadat het bedrijf door de ACM op zijn vingers was getikt.
‘Het is goed te horen dat Flywise in gesprek is met SGR, maar ondertussen gaan er nog steeds mensen weg zonder goede garantieregeling’, zegt een woordvoer van de ANVR. ‘Flywise heeft wellicht het idee dat het allemaal goed is geregeld, maar dat is dus niet zo.’
Albert Heijn
Op Facebook schrijft de ANVR een post aan Albert Heijn over de kwestie. ‘Beste Albert Heijn, kan je niet beter een actie doen als het allemaal klopt? Nu stuur je de klant op reis zonder garantieregeling en voorwaarden die niet volgens de wettelijke regels zijn.’
Als reactie daarop schrijft Send Me Anywhere, een label van Zonvaart Reizen, dat ook verrassingsreizen aanbiedt:
‘Dit soort deals zijn vooral jammer voor het imago van verrassingsreizen. Terwijl dit zo’n ontzettend leuk product is! Wij hebben al tientallen ontevreden klanten van FlyWise BV aan de telefoon gehad omdat klanten hen niet kunnen bereiken. Apart dat een kwaliteitsbedrijf als Albert Heijn zich associeert met deze aanbieder.’
Send Me Anywhere is wel aangesloten bij ANVR, SGR en Calamiteitenfonds.
Na klachten van de ANVR heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zowel Kruidvat als Flywise recent op hun vingers getikt. Bij de verbeterpunten stelde de ACM daarin, letterlijk: ‘De aanbieder van de reizen – Flywise – zal de garantieregeling verbeteren.’
Afgelopen week meldde Flywise dat het zich wil aansluiten bij de SGR en dat er zelfs al gesprekken zijn geweest. Maar wat gebeurt er in de tussentijd?
Een woordvoerder van de ACM laat in een beknopte reactie weten dat de ACM een zodanig vertrouwen in Flywise heeft dat ervan wordt uitgegaan dat de garantieregeling op korte termijn wordt aangepast.
Flywise was niet bereikbaar voor een toelichting.
Edith Punt zegt
ik ben er ingestonken en word ondanks betalen voor uitsluiten van Brussel als bestemming via Brussel naar Berlijn gestuurd. oplichterij en kat in de zak!
RG Abspoel zegt
Ooit toen ik nog lid ANVR was DIRECT een dikke boete gekregen van ANVR omdat het afgeplakte logo van ANVR op onze lichtbak in de avond met licht erachter nog vaag herkenbaar was!!
Nu met de actie van AH en Kruidvat een “zielige en voorzichtige oproep” om even met de actie te stoppen totdat het garantieprobleem is opgelost!!??
Werkelijk wat een vreselijk zwaktebod van ANVR….mis het (krankzinnig dure) lidmaatschap dan ook helemaal niet! Zeker ook (althans destijds) met het verplicht lid worden gemaakt van allerlei sub-verenigingen zoals VRO, VRI en VRZ… en vergeet niet de eenmalige toeslag tot versterking van het eigen vermogen”… pfff het idee alleen al…ik zou een faktuur daarvoor aan al mijn klanten moeten durven sturen!! En dan het toenmalige “Kwaliteidshandboek”. Bij ons afgekeurd op 23(!!) punten, dit terwijl het een “kopie” was (behalve NAW en persoonsgegevens uiteraard) van een collega verderop in de straat die wel was goedgekeurd!! Nee ANVR was al niks, maar heeft nu zijn bestaansrecht echt te grabbel gegooid!!