Schiphol is mogelijk voor miljoenen euro’s benadeeld door gesjoemel met bonnen en declaraties op de afdeling vastgoed.
Dat meldt NRC Handelsblad afgelopen weekend in een artikel onder de kop ‘Jij een klus op Schiphol, ik een dakkapel’.
De krant zegt onderzoek te hebben gedaan naar een ‘ernstig integriteitsincident’, zoals Schiphol dat in zijn jaarverslag noemt.
Schiphol heeft in een reactie laten weten dat de FIOD onderzoek doet. ‘’Als zou blijken dat er aanvullend acties nodig zijn, dan zullen we dat vanzelfsprekend doen’’, zegt de luchthaven.
Omdat de zaak deels onder de rechter ligt, kan het bedrijf niet verder ingaan op de beweringen.
Facturen
Volgens NRC blijkt uit rechtbankstukken dat de fraude tussen drie mannen ging. Deze maakten volgens de krant valse facturen op. Ook is er verbouwd bij mensen thuis op kosten van Schiphol en zijn spullen gekocht voor privégebruik, zoals computer, navigatiesystemen en airco’s.
Een klokkenluider van energie- en installatiebedrijf Engie, dat technisch onderhoud op Schiphol doet, trok in mei 2016 aan de bel over de kwestie.
‘Schiphol betreurt het door NRC geschetste beeld dat er veelvuldig en stelselmatig sprake zou zijn van fraude en integriteitsschendingen’, zegt de luchthaven in een verklaring op de eigen website. ‘Dit klopt niet. Schiphol hanteert een zero tolerance-beleid en zet juist in op preventie van en sanctie bij integriteitsschendingen. De luchthaven is hier zo scherp op omdat er vele projecten spelen waar veel leveranciers bij betrokken zijn.’
‘Schiphol doet vele honderden projecten op jaarbasis waarbij we samenwerken met veel verschillende leveranciers. Helaas zijn integriteitsincidenten niet uit te sluiten’, zegt de luchthaven.
‘Schiphol kent de risico’s en voert een actief integriteitsbeleid. Als er een mogelijk incident wordt gemeld, wordt dit direct grondig onderzocht. Dat is ook hier het geval geweest. De grotere zaken waarbij aangifte wordt gedaan, worden altijd vermeld in ons jaarverslag. Dat waren er twee in de afgelopen vijf jaar.’