Schiphol heeft in de eerste helft van dit boekjaar iets minder winst gemaakt als gevolg van de extra maatregelen die wachtrijen moesten tegengaan. De luchthaven boekte in de eerste zes maanden van 2017 een nettowinst van 117 miljoen euro.
Dat is een kleine 3 procent minder dan een jaar eerder, toen nog een nettowinst van 121 miljoen euro werd genoteerd.
Dat maakte Schiphol vrijdag bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Tijdens de meivakantie ontstonden door de sterke groei van het aantal reizigers soms lange wachtrijen op Schiphol. Om te voorkomen dat die problemen zich in de nog drukkere zomervakantie zouden herhalen, werden in die periode op piekmomenten extra beveiligers ingezet.
Schiphol zegt in drukke periodes extra maatregelen te blijven nemen om lange wachtrijen bij de veiligheidscontroles te voorkomen.
Schiphol verlaagde in april de luchthaventarieven. die airlines betalen voor het gebruik van de luchthaven, met ruim 7 procent. Een jaar eerder waren de tarieven ook al met bijna 12 procent verlaagd. De groei van het aantal passagiers was niet sterk genoeg om die verlagingen helemaal te compenseren.
De havengelden waren goed voor 404 miljoen euro aan inkomsten. Dat is bijna 1 procent minder dan een jaar eerder. De totale omzet groeide wel met 2,5 procent toe tot 704 miljoen euro, vooral dankzij hogere inkomsten uit licenties voor winkels en horeca.
Schiphol telde in de maanden januari tot en met juni in totaal 32,2 miljoen passagiers. Dat is 8,6 procent meer dan een jaar eerder. In de tweede helft van dit jaar lijkt die groei door te zetten. Vorige week werd bekend dat juli de drukste maand ooit was voor de luchthaven, met 6,7 miljoen reizigers.
Het aantal starts en landingen nam in de eerste jaarhelft met bijna 5 procent toe naar bijna 240.000. Met omwonenden is afgesproken dat de bovengrens voor een heel jaar tot en met 2020 op 500.000 vliegbewegingen ligt.