Het gaat er vaak niet om wat je vraagt, maar hoe je het vraagt. Dat ondervond TUI bij een experiment om hergebruik van handdoeken in hotels te stimuleren. Wat blijkt: Mensen aanspreken op hun ‘thuisgedrag’ werkt het beste.
TUI onderzocht gedurende een maand in de eigen hotelaccommodatie TUI Magic Life op Fuerteventura (met 700 kamers) drie type boodschappen om hergebruik van handdoeken te stimuleren: het kaartje met de gangbare boodschap die wijst op het mileu-aspect, een boodschap met humor en een boodschap die refereert aan het gedrag van gasten thuis.
Hotelgasten aanspreken op hun gedrag thuis, waar veel mensen hun handdoek ook meerdere dagen gebruiken, bleek het meest effectief. Het hergebruik van badhanddoeken steeg bij deze boodschap met 49,4 procent.
Bij de standaard boodschap via een kaartje waarbij op de gevolgen voor het milieu werd gewezen, steeg het hergebruik eveneens, alleen minder: 38,6 procent.
De boodschap met humor, waarbij een kaartje werd gebruikt met de tekst ‘Let me hug you once more. And re-use me tomorrow’ scoorde het laagst: 25,8 procent.
Humor
‘De boodschap waarin we humor hadden verwerkt, werd als onduidelijk ervaren. Bovendien is humor iets heel persoonlijks en kan ook nog per nationaliteit verschillen’, zegt Melvin Mak, Sustainability Manager bij TUI Benelux.
Mak noemt de resultaten van het onderzoek veelbelovend. ‘Het minder vaak wassen van handdoeken heeft duidelijk een positieve impact op het milieu.’
Alleen al voor de TUI accommodatie op Fuerteventura scheelt dit op jaarbasis 129.000 liter water, wordt er aanzienlijk bespaard op energie (3.114 kWh) en wordt de uitstoot van CO2 met 1.676 kilo per jaar gereduceerd.
Als de maatregelen worden doorgevoerd bij alle TUI hotels en resorts betekent dit jaarlijks een besparing van ruim 17 miljoen liter water, 423.900 kWh en 228.000 kilo minder CO2 uitstoot.
Mak wil het onderzoek bij meer TUI hotels en resorts uitvoeren en zo een substantiële bijdrage leveren aan de duurzaamheidstrategie van TUI Benelux.