Naar nu bekend is geworden, is Peter van Vliet, voormalig topman van KLM Nederland, op maandag 14 augustus op 81-jarige leeftijd overleden.
De uitvaart vond afgelopen zaterdag plaats. René Klawer, CEO van de Reisspecialisten Groep, heeft hem van nabij gemaakt en haalt herinneringen op.
‘Peter was de man achter de, bij iedereen bekende, KLM zwaan-campagne waarmee KLM zich op uiterst originele wijze en multi-toepasbaar jarenlang van de concurrentie onderscheidde. Dat de KLM-zwaan na de fusie met Air France ter ziele is gegaan wordt nog door menigeen betreurd. De ‘zwaanzinnige’ aanbiedingen staan menigeen nog scherp op het netvlies.
Peter was afgestudeerd in psychologie, werkte jaren voor Nijverdal ten Cate en was achtereenvolgens directeur van KLM in Canada, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Hij eindigde zijn loopbaan bij KLM in de jaren 90 als directeur van KLM Nederland.
Bij Peters afscheid flitsten beelden langs van Peter met Bush senior, Prins Bernard, Mies Bouwman en de voormalige topmannen van KLM, Sergio Orlandini en Pieter Bouw.
Peter heeft na zijn pensionering als voorzitter van de vereniging van ANVR reisorganisatoren, in het kort de VRO genoemd, met passie en inzet veel voor de reissector betekend.
Zijn studievriend Kees Zuidweg gaf een mooi voorbeeld van de marketeer in Peter. Tijdens de studietijd in Amsterdam liftten beide vrienden in het weekend naar Rotterdam waar Peters toekomstige echtgenote Marianne woonde. Omdat in die tijd op de liftplaats vele tientallen lifters met bordjes stonden met ‘Brussel’, ‘Parijs’ of ‘Antwerpen’ viel ‘Rotterdam’ niet echt op.
Peter zorgde voor een onderscheidende oplossing en kwam aanzetten met een bordje ‘Johannesburg’. Succes verzekerd.
De man die de zwaan voor KLM liet vliegen had heel consequent als e-mail adres:
topswan@planet.nl.
Wij wensen Marianne, kinderen en kleinkinderen heel veel sterkte met het grote verlies van een bijzondere en gedreven reis-en luchtvaartman. We zullen hem enorm missen.’
René Klawer
Foto: Peter van Vliet.