Hapag-Lloyd Cruises brengt in 2019 twee nieuwe expeditie-schepen in de vaart waarmee expeditie-reizen in het vijfsterrensegment worden aangeboden. Het gaat om de Hanseatic Nature, die in april 2019 wordt gedoopt, en het zusterschip Hanseatic Inspiration, dat een half jaar later in de vaart komt.
‘Het zijn zeer exclusieve schepen met een maximale capaciteit van nog geen 200 passagiers per schip’, stelde Moritz Krause, communicatie manager van Hapag-Lloyd Cruises woensdagavond aan boord van de Europa 2, die lag afgemeerd in Amsterdam. De nieuwe schepen worden ingezet voor reizen naar het Poolgebied, maar ook naar warme bestemmingen als het Amazonegebied en de Stille Zuidzee.
Ster
De nieuwe schepen krijgen het uiterlijk van de Europa 2, het paradepaardje van Hapag-Llyod, dat deze week twee dagen in Amsterdam is afgemeerd. Een select gezelschap genodigden kreeg woensdagavond een rondleiding over het schip, bouwjaar 2013, en kreeg daarbij de laatste nieuwtjes van de rederij te horen.
De Europa 2 geldt als het meest luxe cruiseschip ter wereld, claimt Hapag-Lloyd, onderdeel van TUI Group. De rederij verwijst daarbij naar een beoordeling van de Berlitz Cruising & Cruise Ships Guide, die de Europa 2 dit jaar beloonde met een vijfsterren-plus beoordeling. Daarmee kreeg het cruiseschip voor het vierde jaar op rij de hoogste beoordeling. En in de cruisesector geldt een beoordeling door Berlitz als de evenknie van de Michelin-ster.
Resort
De Europa 2, goed voor 251 suites en maximaal 500 passagiers, wordt wel een drijvend vijfsterren resort genoemd. Samen met voorganger Europa 1, dat zich op een formeler publiek richt, is de Europa 2 de enige die ooit een vijfsterren-plus van Berlitz kreeg.
De prijzen zijn er dan ook naar. Passagiers tellen voor één nacht aan boord van de Europa 2 net zoveel neer als het bedrag waarvoor rederijen in het lagere segment een kennismakings-cruise van een week aanbieden. Toch is de Europa 2 vrijwel constant volgeboekt. Veel vaste passagiers boeken aan boord alvast hun volgende cruise, soms zelfs al vier jaar van tevoren.
De Europa 2 telt vooral Duitstalige gasten: 93 procent van de passagiers komt uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De resterende 7 procent valt in de categorie ‘overig’. Het aantal Nederlanders is bescheiden en is zelfs kleiner dan het aandeel Belgen aan boord. Die wetenschap moet een uitdaging zijn voor Nederlandse reisagenten die cruises verkopen.
Foto: Moritz Krause, communicatie manager van Hapag-Lloyd Cruises, met zijn Nederlandse collega Petra Kok, communicatiemanager van TUI Nederland.