De ANVR krimpt mee met de branche. Als een gigant als Oad/Globe van de ledenlijst kukelt is dat een enorme aderlating, ook financieel. Door de sanering onder reisbureaus tuimelen ook veel kleine leden uit de ANVR. Dichte reisbureaus zorgen weliswaar voor een massale groei van ZRA’s, maar dat tikt in Baarn niet aan, want alleen hun ZSO’s zijn lid.
De leegloop is voor voorzitter Frank Oostdam een zorgelijke zaak. Onder zijn leiding heeft de brancheorganisatie de afgelopen jaren een enorme professionaliseringsslag gemaakt. De ANVR doet er toe, zowel richting leden als consument. Als geen ander realiseert hij zich dat zijn club een groter draagvlak verdient. Niet alleen waar het de (buitenlandse) OTA’s betreft. Vaak zijn dat overigens wereldspelers voor wie de Nederlandse markt maar een speldenknopje op de kaart is. Ook veel kleine niche touroperators mis ik op ANVR’s ledenlijst.
Feitelijk zou je wensen dat alle SGR-deelnemers baat hebben om op die lijst te staan. Om haar positie te versterken is het logisch dat de ANVR werkt aan een statutenwijziging om alle partijen in de reisbranche te kunnen binnenhalen. Reisverzekeraars, autoverhuurders, verkeersbureaus, airlines, airports, acco’s en noem maar op, stuk voor stuk scharnieren zij met hun producten en diensten in het reisaanbod richting consument. Zeg maar een afspiegeling van de deelnemerslijst van het congres op Cyprus. Een dergelijke krachtenbundeling zal er ongetwijfeld voor zorgen om bij politiek en overheid meer te bereiken. Dat is broodnodig.
Frank Oostdam zegt
Geachte heer Vromans,
Zeer bedankt voor uw reactie en voor uw interesse in het wel en wee van een organisatie als de ANVR.
U slaat wat mij een aantal spijkers op hun kop en stelt vragen die zeer actueel zijn voor elke moderne branche organisatie en dus ook voor die van ons.
Sta mij toe om u allereerst te wijzen op twee onjuistheden:
Uw veronderstelling dat de ANVR in een ” verkeerd rijtje ” terecht is gekomen. Het tegendeel is gelukkig waar. Itt veel andere branche organisaties krijgen wij er juist leden bij. Buitenlandse reisorganisaties maar ook vrij veel kleine niche touroperators. Daar ben ik uiteraard heel blij mee.
Ook Ota’s zijn lid en we zijn zelfs in onderhandelingen met een hele grote. Het feit dat zra’s niet rechtstreeks bij de ANVR zijn aangesloten, is louter en alleen gelegen in het feit dat wij de individuele ZRA niet op kosten willen jagen. De ZRA is meestal via de zso in de gelegenheid zich als volwaardig ANVR lid te profileren zonder additionele koste. In feite beschouwen wij elke ZRA als een reisbureau dat lid is van een keten.
U heeft helemaal gelijk als u zegt dat de ANVR zich moet aanpassen aan een veranderende tijd. Daar zijn wij druk mee. Maar niet vanuit een defensieve houding maar wel vanuit een sterke positie.
De ANVR is in gesprek met allerlei partijen die deel uitmaken van de reissector. Kleine touroperators niet uitgezonderd. Onze contributiestructuur is daarop aangepast. Wil de ANVR een relevante organisatie blijven en HET platform voor de reissector in de breedste zin van het woord blijven, moeten we open staan voor meer partijen dan nu. Wellicht moet de ANVR veranderen van een vereniging van Reisondernemingen in een vereniging van reisondernemers.
Ik deel uw mening dat de consument prijs gedreven is en dit van doorslaggevend belang is bij het bepalen van zijn keuze. Het ANVR logo is dat veel minder. Daar zullen wij in de toekomst dus ook weer wat meer op focussen. Het ANVR logo staat voor kwaliteit en garantie en dat moeten we, juist om het onderscheidende vermogen van onze leden te helpen vergroten, meer benadrukken. Overigens is uit recentelijk consumenten onderzoek gebleken dat de consument het logo wel herkent en er een waardering aan hangt.
Ik hoop dat ik hiermee een bevredigend antwoord op uw reactie heb gegeven.
Ik hoop dat u ons (positief kritisch) blijft volgen en wens u een prettige dag
Met vriendelijke groeten
Frank Oostdam
Voorzitter/directeur ANVR
Piet Vromans zegt
Vooropgesteld: de ANVR is natuurlijk een prima organisatie, opgericht in een tijd waarin ANVR uitstekend past binnen het bestaande landschap van reisbedrijven. Er is echter nogal wat veranderd in dit landschap sinds de oprichting van ANVR.
Voor veel nieuwe (en vaak kleinere) spelers in de markt is de drempel om toe te treden tot brancheorganisaties groot. Het is niet voor niets dat ZRA’s via een ZSO zijn aangesloten: voor een ZRA is het lidmaatschap ANVR (en ook SGR) een bijna onmogelijke opgave. Ook voor veel OTA’s zal het een hele opgave zijn te voldoen aan de toelatingseisen van ANVR. Een hele opgave: daar hoort ook bij de kosten van het lidmaatschap en de administratieve kosten om dit lidmaatschap te kunnen handhaven.
Bedrijven worden overspoeld met aanbiedingen om te adverteren, lid te worden, abonnementen te nemen en noem maar op. In het huidige ‘no-nonsense’ tijdperk is het belangrijk als bedrijf een afweging te maken tussen het nut en de kosten/inspanningen van een lidmaatschap. Blijkbaar is ANVR ook voor velen in dit rijtje terecht gekomen waarbij de baten-lasten balans blijkbaar toch steeds vaker onvoldoende positief uitvalt.
Het kan best zijn dat ANVR zich meer moet aanpassen (men is al bezig trouwens) aan de veranderde marktomstandigheden om niet te verworden tot een club die alleen toegankelijk is voor de elite van de reiswereld.
Daarnaast heeft de consument natuurlijk ook boter op het hoofd: vooral via het online gebeuren wordt meer en meer uitsluitend op prijs geselecteerd en hecht men blijkbaar steeds minder belang aan boeking bij een bedrijf dat is aangesloten bij ANVR. Wellicht zal op dit punt de toekomst laten inzien wat het belang van een organisatie als ANVR voor de consument is.
Piet Vromans, Venture travels.