
Het toerisme in Zwitserland heeft zich in de zomermaanden juli en augustus goed hersteld. Het aantal Nederlandse bezoekers in Zwitserse hotels lag in augustus zelfs 21 procent hoger dan in augustus 2019.
Daarmee is augustus 2021 een recordmaand, zegt Armando Troncana, directeur BeNeLux van Zwitserland Toerisme in Amsterdam.
Veel bezoekers reisden deze zomer met de eigen auto naar Zwitserland. Bovendien waren zij bereid meer te betalen voor hun vakantie in het Alpenland. Deze trend is deze zomer in meer Europese bestemmingen te zien.
´We zien daarnaast dat veel touroperators interesse hebben om Zwitserland in hun aanbod op te nemen´, zegt Troncana, die sinds 1 januari 2020 het team van Zwitserland Toerisme in Amsterdam aanvoert.
´Bezoekers zijn vooral op zoek naar ruimte en natuur. En laten wij daar nou toevallig veel van hebben.´
Foto: Armando Troncana.
Zwitserland Toerisme hield afgelopen week voor het eerst in anderhalf jaar weer een live event voor de reisbranche. Plaats van handeling was Strand Zuid bij de RAI in Amsterdam. Aanbieders van groeps- en incentive reizen uit Zwitserland hadden een ontmoeting met 30 collega’s uit Nederland. Duurzaam toerisme stond centraal, of op z’n Zwitsers: Swisstainable Switzerland.
TV-kok Pierre Wind presenteerde als key-note speaker op zijn eigen enthousiaste wijze het duurzame culinaire aanbod in Zwitserland. Het Alpenland is volgens hem wereldkampioen in duurzaamheid als het om eten en drinken gaat.
Veel Zwitserse restaurants serveren het ‘nul kilometer menu’, met uitsluitend lokale ingrediënten.
Nederland is met 1,37 miljoen bezoekers per jaar (in 2019) een belangrijke markt voor het inkomend toerisme in Zwitserland. Nederland komt daarmee op een zesde plaats.
Zwitserland werkt ondertussen hard aan herstel. Zo worden in campagnes de Zwitserse steden uitgelicht. ´We verwachten in 2022 weer op het niveau van voor corona te zijn’, zegt Troncana.
Over de regels voor de wintersport zijn nog geen details bekend. Vast staat dat de wintersport gewoon doorgaat en dat de skiliften in werking zijn. Voor toegang is een mondkapje verplicht, want de skiliften zijn onderdeel van het openbaar vervoer in Zwitserland.
Details over zaken als après-ski volgen later.
Foto: Janine Nijlant en Lisette van Dolderen van Zwitserland Toerisme.
Het herstel van het toerisme in Zwitserland is goed zichtbaar aan de belangstelling voor groepsreizen. Lisette van Dolderen, bij Zwitserland Toerisme verantwoordelijk voor groepen en incentives, ontvangt weer dagelijks aanvragen voor offertes. ‘Daar zitten ook groepen van 200 man bij.’
Het goede nieuws is dat ook deelnemers van groepsreizen er niet voor terugdeinzen dieper in de buidel te tasten. Nu veel verre bestemmingen nog op slot zitten, is het budget beschikbaar voor dichtbij-bestemmingen. En daarvan plukt onder andere Zwitserland de vruchten.
Foto: Lisette van Dolderen, bij Zwitserland Toerisme verantwoordelijk voor groepen en incentives, met tv-kok Pierre Wind.