
Het moest een knaljaar worden voor de twaalf winnaars van de ZRA Verkiezing 2020. Maar nog geen twee maanden nadat zij op de Vakantiebeurs (januari 2020) hun award in ontvangst namen, was daar opeens corona. TravMagazine, de organisator van de ZRA-verkiezing, vroeg de winnaars twee jaar later hoe het hen sindsdien is vergaan.
In een normaal jaar hadden de winnaars hun titel ‘ZRA van het Jaar’ ruimschoots te gelde kunnen maken. Klanten boeken nu eenmaal graag hun reis bij een bekroonde reisagent.
Maar in plaats van mooie reizen boeken en van 2020 een topjaar te maken, hadden de winnaars (net als hun branchecollega’s in het hele land) hun handen vol met annuleringen en in het beste geval met omboeken.
Ondertussen zochten sommige winnaars noodgedwongen een bijbaan in een andere sector. Eentje besloot te stoppen als ZRA, anderen keerden zo gauw als dat kon weer terug naar hun passie, het verkopen van reizen.
Het lijkt erop dat veel winnaars met terugwerkende kracht worden beloond voor hun onbezoldigde werk tijdens de coronajaren. Niet alleen hun vaste klanten weten hen weer te vinden, ook veel nieuwe klanten melden zich, vaak dankzij mond-tot-mond reclame.
Bianca Brons-Wiersma (Personal Touch Travel), winnaar Groningen:
‘De eerste twee maanden na de uitreiking was er natuurlijk veel aandacht voor mijn prijs. Helaas zaten we daarna al snel in een heel slechte film, waarin je letterlijk probeerde te overleven. Niet alleen zakelijk, maar ook privé was het een heftige periode. De steun van en voor elkaar bij Personal Touch Travel, dat sleept je er toch doorheen.’
Jacqueline den Dunnen (Personal Touch Travel), winnaar Zeeland:
‘Hopelijk duurt het niet lang meer voor ik alsnóg het winnen van de verkiezing echt kan gaan vieren door een vakantiebeurs te organiseren.’
Colinda Scholtz (ReisCreaties), winnaar Gelderland:
‘Veel mensen hoorden van mijn titel en namen contact op nadat ze een reis elders hadden geboekt, om te vragen of ik hen kon helpen en wat er nu van hun reis moest komen. Daarmee verzamel je toch contactgegevens voor de toekomst.’
Jenny de Jong-Riemersma (winnaar Friesland) heeft inmiddels een andere baan:
‘De optie om opnieuw als ZRA te starten, is niet ondenkbaar. Het blijft tenslotte een prachtig vak en het heeft mij ontzettend veel mooie kansen gegeven en veel gebracht.’
Petra Hermans (The Travel Stylist), winnaar Noord-Holland:
‘De boekingen in januari 2020 gingen echt sky high, dus ik was ontzettend veel aan het boeken en dat had ook zeker te maken met het winnen van de titel. Maar ja, toen corona uitbrak viel dat meteen stil.’
Angélique Zwanenburg-Ruyssenaers (TUI at Home), winnaar Utrecht:
‘Ik heb altijd in mijn hoofd gehad: dit komt wel weer goed. Soms had je dagen dat je niks kon doen en was je alleen maar alles aan het omboeken, maar op een gegeven moment kreeg ik weer veel aanvragen. De tweede keer dat we slot gingen, had ik ook veel klanten die zoiets hadden van: ‘Het is wel best, we gaan gewoon’. En daar heb ik gewoon mazzel mee gehad. Ik heb onwijs veel Dubai en Malediven verkocht.’
Sandra Vestjens (TUI at Home), winnaar Limburg:
‘Op dit moment draai ik mijn beste maand ooit in mijn achtjarige carrière.’
Leandra van der Berg (YourTravel), winnaar Drenthe:
‘Sinds afgelopen kerstvakantie stromen de aanvragen weer binnen. Ik merk nog steeds sterk dat mensen mij benaderen en dan de titel ‘Beste Reisadviseur van Drenthe’ laten vallen. Trots momentje nog steeds…’
Monique Berkenbosch (TUI at Home), winnaar Overijssel:
‘Op dit moment heb ik het zo druk dat ik mezelf soms echt even een halt moet toeroepen. Ik krijg ook extreem veel nieuwe klanten, ongelooflijk. Als ze me bellen, krijg ik vaak te horen: ‘Als er iets corona-gerelateerds gebeurt, help je me dan?’. Natuurlijk, daarom boek je natuurlijk ook bij mij.’
Carine Heijsteeg (Personal Touch Travel), winnaar Flevoland:
‘De boekingen die ik nu maak binnen Europa zijn allemaal voor nieuwe klanten. Die zoeken een betrouwbare manier om reserveringen te maken.’
Joyce van der Stap (TUI at Home), winnaar Noord-Brabant:
‘Vandaag ben ik nog bezig geweest met een maatwerkreis naar Mexico. Klanten durven op zich wel, maar voor verre bestemmingen wachten ze vaak toch nog even. En ik blijf eerlijk; als je er nu al niet van kan slapen, dan moet je niet boeken.’
Denise Fhijnbeen (TUI at Home), winnaar Zuid-Holland:
‘Toch ben ik wel altijd heel positief en enthousiast gebleven. Iedere klant die weer terugkwam, gaf je toch wel vertrouwen: ‘Ik doe dingen goed.’
Lees het complete verhaal in de zojuist verschenen TravMagazine #5.