
Ondernemers Sander Janssen (Reas Reizen), Werner van Disseldorp (Disma Reizen) en Rogier Bouman lanceren dit najaar een nieuwe metazoekmachine voor zonvakanties: BeachCheck.com. Hierop kan de Nederlandse consument in één oogopslag de prijzen vergelijken van het aanbod van touroperators én van zelf samengestelde pakketreizen (dynamic packaging) naar de Middellandse Zee. Een soort Trivago voor zonvakanties dus.
Volgens Sander Janssen biedt BeachCheck.com de vakantieganger twee pluspunten: zij hoeven niet meer de websites van verschillende aanbieders af te speuren én hebben meer flexibiliteit qua vertrekdatum en reisduur. ‘Het systeem kijkt naar het bestaande aanbod van touroperators, maar checkt ook de kosten van een losse vlucht plus hotel. Daardoor ben je niet aan vaste periodes gebonden van 8 of 15 dagen, maar kun je bijvoorbeeld ook 5 dagen weg’, legt Janssen uit.
Op dit moment worden alleen Spanje, Portugal, Griekenland en Turkije vergeleken op de betasite. Janssen: ‘Dit heeft te maken met de aanwezigheid van lowcost luchtvaartmaatschappijen in deze landen. We kunnen immers alleen flexibiliteit bieden in vertrekdata als er voldoende stoelen beschikbaar zijn.’
De investeringen in BeachCheck.com zullen naar verwachting binnen twee jaar zijn terugverdiend. Het verdienmodel is tweeledig: commissies van touroperators en mark-ups op de zelf samengestelde reizen. ‘Daarnaast houden we de overheadkosten laag, door de afhandeling van de online boekingen op onze eigen kantoren te doen. Bij Reas Reizen en Disma Reizen zijn daar intern mensen voor vrijgemaakt. Maar uiteindelijk willen we een aparte serviceorganisatie opzetten voor BeachCheck.com.’
80 procent van het Nederlandse touroperator-aanbod is afgedekt op BeachCheck.com. De rest volgt naar verwachting binnen een paar weken. ‘Het project wordt gelanceerd onder de paraplu van de Veluwegroep. Alle partijen waarmee we binnen dat samenwerkingsverband al een deal hebben, zijn boekbaar op de site. Met de overige partijen sluiten we bilaterale overeenkomsten af.’
Het idee voor de nieuwe site werd dik twee jaar geleden geboren, geïnspireerd door de Duitse vakantiezoekmachine HLX. Inmiddels is er een testversie van BeachCheck.com live. Het lidmaatschap van ANVR/SGR is ook rond. ‘We zijn in de techniek nog het een en ander aan het finetunen. Over een maand volgt een soft launch en dit najaar moet BeachCheck.com op volle kracht functioneren’, aldus Janssen.