
Door slim gebruik te maken van nieuwe technieken als kunstmatige intelligentie (AI) kun je als reisagent meer klanten bereiken, tijd besparen en daardoor je persoonlijke meerwaarde voor de klant bewijzen.
Dat was kort gezegd een van de centrale boodschappen tijdens Young ANVR, de bijeenkomst voor jonge professionals uit de branche die donderdag voorafgaand aan de Travel BBQ van ANVR en Schiphol werd gehouden. Met zo’n 50 deelnemers was de zaal goed gevuld. De deelnemers kunnen aansluitend deelnemen aan de BBQ.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Foto: Martine de Knoop.
De angst die sommige reisagenten hebben voor AI is misschien deels terecht, aangezien deze techniek in korte tijd een rondreis kan samenstellen en daarmee een concurrent kan zijn voor de agent, stelde Martine de Knoop, directeur TravelC Group/The Travel Club.
‘Maar AI heeft geen empathie, geen klantrelatie. AI kan je klant niet uitleggen hoe het voelt om in Rome te zijn of op een cruiseschip met een paar duizend passagiers’, aldus De Knoop, die een van de sprekers was. Haar tip: maak goed gebruik van AI, bijvoorbeeld voor luxe offertes, mooie roadbooks en slimme content. Dan houd je meer tijd over voor je klant.
Petra Kok (woordvoerder TUI) en Berend Simons (directeur Sawadee Reizen) blikten uit de losse pols terug op de grote veranderingen in de reisbranche. Tegelijk noemden ze enkele grote crises die de branche heeft overwonnen, van corona tot vulkaanuitbarstingen op IJsland. En hoe deze gebeurtenissen de branche hebben veranderd.
Simons wees op de aanslagen van september 2001, die ertoe hebben geleid dat sinds die tijd op luchthavens veel strenger wordt gecontroleerd.
Kok rekende voor hoe het aantal fysieke reisbureaus in de loop der jaren is gedaald, hoeveel ZRA’s er juist zijn bijgekomen en stelde dat de klant zijn vakantie nog steeds relatief veel bij een reisagent boekt, zowel online als fysiek.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Foto: Sebastiaan van Kemenade.
Sebastiaan van Kemenade (KLM) gaf een kijkje achter de schermen hoe KLM met innovatie omgaat en daarmee continu werkt aan verbetering van haar product. Dat varieert van bagageafhandeling tot training van piloten. Met de intrigerende vraag: hoe los je een probleem op als je niet weet wat de oorzaak van het probleem is?
Later meer in TravMagazine.
Foto geheel boven: Petra Kok en Berend Simons. (Foto’s TravMagazine/Theo de Reus)
Geef een reactie