
Als specialist op Noord-Amerika heeft Wolfgang Hendrix zijn handen meer dan vol aan zijn UStravel.nl en Canadatravel.nl. Daarnaast is hij actief in het Canada Marketing Comité (CMC), waarvan hij recent voorzitter is geworden. Er zijn volop nieuwe plannen, vertelt Hendrix in zijn kantoor in Beuningen.
Om maar met de deur in huis te vallen: wat gaat er precies veranderen bij de CMC en wat is jouw rol hierin?
Hendrix: ‘Het Canada Marketing Comité werd opgericht in 2007-2008, toen het officiële Canadese verkeersbureau in Nederland stopte met zijn activiteiten. De afgelopen vijftien jaar hebben we, ondanks dat we een relatief kleine organisatie zijn, met de CMC een aanzienlijke impact gehad. Mijn rol, als secretaris-penningmeester de laatste vijf jaar was vooral gericht op het onderhouden van de website, de zorg voor een stabiele organisatie, vooral in de uitdagende coronajaren, en het coördineren van de communicatie met partners. Als voorzitter van het CMC, sinds kort, zal mijn focus meer strategisch van aard zijn. Het operationele werk komt bij anderen.’
Kun je het CMC als een ‘zusje’ van VisitUSA beschouwen, maar dan voor Canada?
Hendrix: ‘Het grote verschil is dat VisitUSA wordt ondersteund door de Amerikaanse overheid, terwijl het CMC een Nederlands initiatief is. Canada kent de visit-structuur niet zoals in de USA. Daarnaast is Nederland geen key market voor Canada. Volgens Destination Canada, de nationale toerismeorganisatie van het land, zijn er wereldwijd zeven key markets en helaas valt Nederland daar niet onder, ook niet tot 2030. Dit betekent dat er vanuit Canada geen directe financiële middelen of marketingondersteuning beschikbaar is voor Nederland.’
Wat vind je ervan dat Nederland geen prioriteitsmarkt is, terwijl er wel veel interesse lijkt te zijn voor reizen naar Canada?
Hendrix: ‘Het is inderdaad een moeilijke situatie. Om een idee te geven: in 2023 hadden we ongeveer 140.000 Nederlandse bezoekers naar Canada, wat aanzienlijk meer is dan sommige key markets, zoals Zuid-Korea en Japan. Desondanks kiest Destination Canada ervoor om geen marketinginspanningen te richten op Nederland. Dit is begrijpelijk vanuit een bredere economische en politieke context, maar vanuit een toeristisch perspectief is het lastig te verteren.’
Canada blijft een aantrekkelijke bestemming voor veel Nederlanders, zegt Hendrix, mede dankzij de historische banden en de natuurpracht die het land te bieden heeft. ‘Het is echter teleurstellend dat Destination Canada niet inspeelt op deze vraag vanuit Nederland. Ze kijken vooral naar landen die economisch en politiek belangrijker zijn, zoals Japan, waar de totale handelsbalans zwaarder weegt dan het aantal toeristen dat het land jaarlijks ontvangt.’
Zijn er lichtpuntjes?
Hendrix: ‘Het is bemoedigend dat diverse provincies in Canada, zoals Ontario, de Nederlandse markt als zeer waardevol beschouwen. Deze provincies willen graag samenwerken met ons om Nederlandse toeristen aan te trekken, ondanks dat Nederland geen key market is. Het probleem is echter dat deze provincies geen ondersteuning krijgen van Destination Canada en dus zelf de middelen moeten vinden om promotie te maken. Dit dwingt ons als CMC ook om creatiever te zijn en nauwere banden te smeden met deze provincies en lokale organisaties.’
Hoe maak je bilaterale afspraken met lokale organisaties in Canada?
Hendrix: ‘Tijdens de Rendez-vous Canada, een grote beurs voor inkomend toerisme in Canada, hebben we samen met andere CMC-leden geprobeerd Nederland meer onder de aandacht te brengen. We hebben daarvoor onder andere een specifieke folder ontwikkeld. Het was duidelijk dat veel lokale Canadese organisaties, zoals steden en provinciale toeristenbureaus, bereid zijn om met de Nederlandse markt samen te werken. Ze zien de potentie, maar ze zitten wel vaak gebonden aan het systeem van Destination Canada.’ Hendrix vervolgt: ‘We hebben daarom bilaterale afspraken gemaakt met deze organisaties. Het idee is dat we naast het nationale beleid van Destination Canada onze eigen initiatieven starten om de Nederlandse markt te bedienen. Dit is niet eenvoudig, omdat we zonder de ondersteuning van Destination Canada werken, maar we merken dat er wel degelijk interesse is vanuit Canada om samen te werken. Bovendien zijn sommige provincies projecten begonnen waarbij ze marketingfondsen beschikbaar stellen voor markten die geen key markets zijn, zoals Nederland. Dit biedt ons nieuwe mogelijkheden om toch betrokken te blijven bij promotieactiviteiten.’
En verder?
Hendrix: ‘Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid om een nieuwe structuur op te zetten voor de CMC, waarin we nauwer samenwerken met Belgische partners. Door samen te werken met Belgische touroperators en andere stakeholders kunnen we het Canada Marketing Comité uitbreiden naar een Canada-marketing Benelux-organisatie. Dit zou ons marktaandeel vergroten tot ongeveer 200.000 passagiers per jaar, wat ons automatisch een nog serieuzere gesprekspartner maakt voor de Canadese toeristische sector.’
Dat klinkt als een grote stap in de goede richting. Wat gaat er bij de CMC nog meer veranderen?
Hendrix: ‘Professionaliteit is de sleutel om vooruit te komen, vooral in een dynamische en competitieve markt als de reisindustrie. We hebben dan ook besloten tot het uitbesteden van ons secretariaat en alle administratieve taken aan Target Travel, een organisatie die gespecialiseerd is in reisgerelateerde projecten. Dit geeft ons de mogelijkheid om ons te concentreren op strategische doelen en initiatieven, zonder ons te veel bezig te houden met de dagelijkse operationele taken.’
Hendrix: ‘Vivien Hulsebosch van Target Travel, die al goed bekend was met de Canadese Markt, heeft nu de rol van secretaris op zich genomen. Ze is verantwoordelijk voor alle communicatie en is het eerste aanspreekpunt voor onze partners en leden. Hierdoor kunnen wij als bestuur ons richten op de grotere lijnen en strategische richting van de organisatie. Het bestuur bestaat momenteel uit vijf leden: Lynnette Hartsink (Air Transat), Paul Backer (Tioga Tours), Else Schepers (Wintersport Canada Amerika), Roderick Aalbers (Go Canada) en Wolfgang Hendrix (UStravel.nl-Canadatravel.nl). Roderick heeft zijn voorzittersrol aan mij overgedragen, hoewel hij nog steeds nauw betrokken is bij de organisatie.’
Daarnaast overweegt het CMC om de structuur te veranderen van een stichting naar een vereniging, volgens Hendrix een belangrijke stap naar meer transparantie binnen de organisatie. ‘In een stichting heeft het bestuur in principe de vrije hand, wat niet altijd bevorderlijk is voor een gezonde, democratische organisatiecultuur. Door een vereniging te worden, zorgen we ervoor dat onze leden meer inspraak hebben en dat het bestuur verantwoording moet afleggen. Dit is een cruciale stap in de professionalisering van het CMC. Hiermee kunnen we als organisatie verder groeien.’
Hoe zie je de samenwerking met Belgische partners?
Hendrix: ‘Het idee om CMC Netherlands om te zetten naar CMC Benelux is ontstaan uit gesprekken met Belgische touroperators en andere reispartners. In België zien we een vergelijkbare situatie als in Nederland: er is interesse in reizen naar Canada, maar er is weinig tot geen ondersteuning vanuit Destination Canada. Door samen te werken, kunnen we onze krachten bundelen en een sterkere marktpositie creëren.’
Met een CMC Benelux kan de Canada Marketing Comité de krachten bundelen, zoals tijdens beurzen en met promotiecampagnes. ‘Met een groter marktaandeel van 200.000 passagiers per jaar worden we automatisch een interessantere partner voor Canadese provincies en lokale toeristische organisaties. We kunnen gezamenlijke campagnes ontwikkelen en de Nederlandse en Belgische markt als één geheel presenteren aan onze Canadese partners. Dit vergroot niet alleen onze zichtbaarheid, maar ook onze invloed in de Canadese toeristische sector.’
Tot slot, hoe ziet de toekomst van het Canada Marketing Comité en Canada als bestemming eruit?
‘Door meer samenwerking, zoals met Belgische partners en met lokale partners in Canada, kunnen we het Canada Marketing Comité als organisatie verder laten groeien en professionaliseren. We willen als CMC een sterke en betrouwbare partner blijven voor zowel de Canadese als de Nederlandse markt.´