
Wolfgang Hendrix (UStravel) heeft een nieuw label gelanceerd. Onder de naam Exploretravel.nl wil hij zowel reizigers als reisagenten inspireren. Met deze stap wil hij inspelen op de veranderende markt, verbreden naar nieuwe bestemmingen én trouw blijven aan zijn filosofie: persoonlijke aandacht en maatwerk.
Met UStravel en Canada Travel is Hendrix al jaren specialist in reizen naar Noord-Amerika. Op de vraag wat Exploretravel.nl inhoudt, antwoordt hij:
‘De naam zegt het al: ontdekken. We bieden een groot en groeiend aantal bestemmingen aan, wereldwijd. Dat deden we feitelijk al, met lokale partners, maar onder de naam Exploretravel structureren we dat nu voor het eerst.’
De huidige website Exploretravel.nl functioneert nog als een inspiratie-platform met blogs en reisinformatie. ‘Maar over vier maanden lanceren we een volwaardige boekingsomgeving. Toch blijft maatwerk centraal staan’, benadrukt hij. ‘Zelfs bij de kant-en-klare reizen op de website komt het zelden voor dat iemand die exact zo boekt. Vrijwel elke klant heeft eigen wensen. En dat is prima, want daar ligt onze kracht.’
De filosofie achter Exploretravel is volgens Hendrix simpel: ‘We zitten niet tegenover de klant, maar naast de klant. We adviseren, inspireren, en denken mee.’
De reisadviseurs van het bedrijf overleggen desgewenst via telefoon of Teams, zodat elke reis aansluit bij de wensen van de klant. ‘We voegen vaak elementen toe, wijzigen onderdelen, net zolang het écht klopt.’
Een van de slogans van Exploretravel luidt dan ook: ‘Een betere reis voor dezelfde prijs.’ Volgens Hendrix is dat niet zomaar een zin.
‘We vinden het belangrijk dat mensen waar voor hun geld krijgen. Dat betekent ook: geen reizen aanbieden waarvan wij bijna zeker weten dat ze niet goed uitpakken. We hanteren een kwaliteitsnorm en dat heeft niets met luxe te maken. Het gaat om het managen van verwachtingen. Tegelijkertijd draait het bij een goede reisorganisatie niet alleen om bestemmingsexpertise, maar om de kennis van hoe je een reis samenstelt.’
Hoewel Exploretravel nieuw is, blijft de werkwijze gelijk aan die van UStravel en Canada Travel. Het label komt niet uit de lucht vallen. ‘‘We zijn hier al jaren mee bezig. De coronaperiode heeft ons geleerd dat je niet te afhankelijk moet zijn van één of twee bestemmingen. Bovendien, veel klanten die met ons naar de VS of Canada zijn geweest, vragen vaak of ze met ons ook naar andere bestemmingen kunnen. Daar spelen we op in. Het zijn nu drie labels, maar achter de schermen werkt hetzelfde team met dezelfde visie. Wij weten hoe je een goede reis verkoopt. Daar komt mijn reisbureau-ervaring van pas. Ik snap wat klanten willen én wat reisagenten nodig hebben.’
Vooralsnog richt het merk zich op reizigers die een bijzondere, op maat gemaakte reis willen naar bijvoorbeeld Zuid-Amerika, Azië, Afrika of Oceanië. ‘Er komt straks een breed aanbod op de site te staan, maar we blijven sturen op maatwerk.’
Wat betekent Exploretravel voor reisagenten?
Hendrix: ‘De agenten kennen ons van Amerika en Canada, daar zijn we specialist in. Maar Exploretravel staat ook open voor agenten. Zeker als ze klanten hebben die eerder via ons reisden en nu elders heen willen. En die weten: bij ons zit het goed.’
Hoewel Exploretravel nog niet in alle systemen van agenten staat, komt daar snel verandering in. ‘Het merk wordt straks geïntegreerd in diverse platforms. Toch blijven we ook hier trouw aan ons principe: we leggen niets op. Reisagenten kiezen zélf hoe ze willen samenwerken.’
Het komende jaar wordt een belangrijke fase. Naast de nieuwe Exploretravel-site gaan ook de websites van UStravel en Canada Travel op de schop. ‘Alles krijgt een nieuw jasje en moderne boekingsmodules. Eind dit jaar moet alles staan. Daarna gaan we vooral uitnutten en optimaliseren’, zegt Hendrix.
‘Onze klanten, of het nou consumenten zijn of reisagenten, kiezen niet alleen vanwege het aanbod. Ze kiezen voor de manier waarop we werken. Voor de betrokkenheid, het meedenken, het vertrouwen. En dat is precies wat we met Exploretravel willen blijven bieden.’
Geef een reactie