
De klant aandacht geven en hem in de watten leggen. Dat is de overeenkomst tussen de vier labels van de Four Seasons Travel Group. ‘Ken je klant, weet wat hij wil en zoek de mooiste reis die bij hem past’, stelde directeur Cees van Pelt van FST Group vrijdagavond in Rotterdam tijdens de laatste uit een serie presentaties voor reisagenten. ‘Wij hebben geen talent voor B-keus.’
De presentaties door het hele land, die telkens door 30 tot 50 reisagenten werden bezocht, vonden plaats aan boord van het vijfsterren hotelschip MS Esprit waarmee Friendship Cruises, een van de vier labels van FST Group, riviercruises aanbiedt. Ook Incento, Hannick Reizen en Air Cruise Collection behoren tot de FST Group.
De vier labels richten zich volgens Van Pelt allen op hun eigen nichemarkt. ‘We hebben klachtvrije reizen. Er wordt wel eens gezegd: massa is kassa, maar als je geen massa hebt, wordt het ook nooit kassa. We gaan met onze labels ver weg van de andere aanbieders. Wij willen niet in hun schaduw lopen en geen grijze muis zijn.’
Hannick Reizen, dat eind 2014 door FST Group werd overgenomen, biedt opera- en concertreizen met een prijskaartje van 795 tot 2.495 euro. Het label wordt door klanten beoordeeld met een cijfer 9,3, stelde productmanager Hanneke Gillieron.
Friendship Cruises claimt de jongste vloot riviercruiseschepen van Nederland te hebben, met schepen die na 2000 zijn gebouwd in het 4-, 5- en 6-sterren segment. ‘Een riviercruise wordt gezien als saai, maar achter elke bocht wacht een verrassing. Onze schepen hebben geen hutjes met opklapbedden, maar ruime kamers met schuifpuien.’
Air Cruise
Incento, dat in september 2016 door Carl Gerkens aan FST Group werd verkocht, biedt luxe treinreizen in de hele wereld. De doelgroep is 50-plus, actief en geïnteresseerd in cultuur, natuur en avontuur. ‘Wie haast heeft, neemt het vliegtuig. Wie wat wil zien, neemt de trein’, stelde marketing- en salesmanager Anita Röhrig.
Het meest luxe aanbod komt van label Air Cruise Collection, een nieuwe activteiteit van Cees van Pelt, die hiervoor samenwerkt met reisontwerper Piet Visser, voormalig eigenaar van Impala Tours en Tasman Travel, die in het verleden diverse Aircruises heeft ontworpen en uitgevoerd. Onder de titel Parels van de Oriënt heeft Air Cruise Collection een 17-daagse Air Cruise met privé vliegtuig. Het vertrek voor deze groepsreis is op 18 november 2017. ‘Ik heb het makkelijk, want ik heb maar één datum, één reis en één prijs’, stelde Visser.
Tijdens de Air Cruise wordt gevlogen met een privévliegtuig, een Boeing 737-500, met 56 (uitsluitend) business class stoelen. Het vliegtuig blijft met dezelfde bemanning de hele reis bij de groep. Er worden zeven landen aangedaan: Jordanië, India, Vietnam, Cambodja, Myanmar, Malediven en Abu Dhabi. Onderweg zijn er excursies, bijzondere lunches en diners en zijn er extra’s als een ballonvaart of een driedaagse cruise. De Air Cruise ‘Parels van de Oriënt’ is te boeken voor 24.950 euro per persoon. Voor reisagenten geldt een vaste maximum commissie van 1.500 euro per persoon. Wanneer klanten een volgende reis direct boeken, blijft de agent die de klant heeft aangebracht zijn commissie behouden. Sinds de verkoop drie weken geleden is opengesteld, zijn al tien plaatsen verkocht.
Foto: het team van FST Group (vlnr): Cees van Pelt, Hanneke Gillieron, Anita Röhrig, Henriette van Pelt, Piet Visser en Corstiaan van Pelt.