
De ANWB gaat zijn reizen op termijn verkopen onder de merknaam ANWB. De spontane naamsbekendheid van dit merk onder consumenten is groter dan van de labels FOX of Pharos, blijkt uit onderzoek. Dat zegt Marjon Kaper, directeur van ANWB Reizen, tegen TravMagazine.
‘Het merk ANWB is heel bekend in het segment vakanties en vrije tijd. Uit onderzoek dat wij onder consumenten hebben laten uitvoeren, blijkt dat veel mensen het merk ook associëren met het boeken van een vakantie. De spontane naamsbekendheid van de ANWB is groter dan van FOX en Pharos. Dat is niet alleen bij ouderen, maar verrassend genoeg ook bij jongeren het geval. Al deze klanten weten dat ze voor een vakantie bij de ANWB terecht kunnen.’
De ANWB maakte vrijdag bekend een deel van zijn reisorganisaties samen te voegen. FOX Verre Reizen, Pharos Reizen, ANWB Ledenreizen en ANWB Kampeerreizen worden ondergebracht in ANWB Reizen Beheer BV.
Dat gebeurt per 1 januari aanstaande. Het komende jaar blijven FOX en Pharos nog gewoon in de markt, zegt Kaper, die sinds 2017 aan het hoofd staat van ANWB Reizen. ‘We gaan op termijn het merk ANWB stevig neerzetten als vakantiemerk. De inhoud van ons aanbod verandert niet. We willen de trouwe klanten van FOX en Pharos niet verliezen. We hadden altijd al de toevoeging ‘van ANWB’ achter de twee merknamen staan. Dat geeft vertrouwen.’
Kaper erkent dat de merken FOX en Pharos een sterke emotionele waarde hebben. ‘Het blijkt echter dat het moedermerk ANWB een sterk merk is. Dat zien we aan het succes van onze ledenreizen. We hebben dus het bewijs in huis. Maar zoals ik altijd zeg, the proof of the pudding is in the eating. De praktijk zal het uitwijzen.’
Met de samenvoeging van de labels wil de ANWB een efficiencyslag maken. ‘Elk label heeft bijvoorbeeld zijn eigen marketingafdeling. Dat kan slimmer’, zegt Kaper. We zijn druk doende de IT systemen te integreren.
ANWB gaat zich meer richten op de verkoop van reizen. De doelgroep bestaat in eerste instantie uit de eigen leden, waarvan de ANWB er inmiddels 4,5 miljoen heeft. ‘Dat doen we omdat we als ANWB graag relevant willen zijn voor onze leden. Dat geldt zeker voor reizen, want dat zit in onze roots. Onze missie is om de leden zorgeloos en met plezier onderweg te laten zijn. Ruim 135 jaar geleden gingen onze leden op de fiets de wereld ontdekken en nu bieden we reizen in Nederland, Europa en de rest van de wereld. We willen verder groeien in de vakantiemarkt.’
De rollen binnen het managementteam worden volgens Kaper nog nader verdeeld. ‘De bekende namen komen terug in het team. De rolverdeling maken we later bekend.’
Onder de nieuwe merknaam handhaaft de ANWB zijn huidige reisaanbod. Dat betekent dat er geen massa-aanbod voor de Middellandse Zee komt. ‘Het is onze missie om de leden zorgeloos en plezier onderweg te laten zijn. Een vakantie aan een strand of zwembad is niet primair onze markt. We hebben reizen waarbij je iets doet, al hebben we ook reizen waarbij je wel de Middellandse Zee aandoet, maar de invulling is anders. Wij willen mensen de wereld laten ontdekken.’