Cruise Lines International Association (CLIA) hield vandaag in de cruiseterminal van Rotterdam een presentatie over de meest recente cruisecijfers. In 2018 boekten 113.000 Nederlanders een cruise, een groei van 2,2 procent. Opmerkelijk is de groei van het aantal passagiers onder de 30 jaar.
Na een recordjaar in 2017 van 110.000 Nederlandse passagiers, is CLIA positief gestemd over de cijfers van 2018. ‘Met 113.000 cruisereizigers noteren we een mooie toename ten opzichte van 2017,’ zegt Paul Nuyens, CLIA Manager voor Nederland, België en Frankrijk. ‘Uit de cijfers blijkt hoe een cruisevakantie aanslaat bij een steeds breder publiek, zoals ook families met kinderen en jongeren. Heel wat schepen zijn gebouwd met deze doelgroep voor ogen. Ondertussen is de gemiddelde leeftijd volgens de CLIA-statistieken gedaald tot 53 jaar,’ benadrukt Paul Nuyens. ‘In 2018 was ruim 40 procent van alle Nederlandse cruisepassagiers jonger dan 40 jaar.’
De al in 2017 gesignaleerde trend dat cruisen steeds populairder wordt onder millennials (20-39 jaar) zet zich in 2018 voort: in 2018 maakten 13.000 millennials een cruise, ongeveer 2000 meer dan het jaar ervoor. De gemiddelde lengte van een cruise is negen dagen. De top drie favoriete cruisebestemmingen van de Nederlanders zijn respectievelijk de Middellandse Zee, Caribisch gebied en Noord-Europa. Meer dan een kwart koos voor een cruise in het Middellandse Zeegebied. Na de Europese vaargebieden blijft het Caribische gebied verreweg de eerste keus voor een cruise verder weg: 23.000 mensen maakten een Caribische cruise. De Baltische staten waren ook in trek met een groei van 35 procent. Een recordaantal passagiers gingen naar de Canarische eilanden; een groei van 62 procent.
Samen
Cruisetoerisme is één van de snelst groeiende markten in het toerisme wereldwijd. Vorig jaar was er een wereldwijde groei van 7 procent, met 28,5 miljoen passagiers. Nederland is in vergelijking met andere Europese landen nog geen uitschieter. ‘Nederland heeft aanbod vanuit Rotterdam, Amsterdam en IJmuiden, dus de capaciteit is er’, zegt Nuyens. ‘Nederland is nog een jonge markt, en de eerste keer op cruise gaan is lastig. Nederland houdt nog erg vast aan de traditionele vorm van vakantie vieren, met de camper bijvoorbeeld. Wanneer die eerste stap naar cruisen eenmaal is gezet, wordt het makkelijker. Daarom moeten we met alle leden van CLIA een groep vormen, en samen de variëteit van cruisen overbrengen op zowel de consument als de reisagent.’
Meer in de volgende editie van TravMagazine.
Foto: Paul Altena (CLIA Manager Government Affairs) en Paul Nuyens (CLIA Manager voor Nederland, België en Frankrijk).