
Ondanks het omvallen van d-reizen heeft het stenen reisbureau wel degelijk toekomst. Dat zegt voormalig directeur Will van den Hoogen desgevraagd in de nieuwe uitgave van TravMagazine.
‘Die toekomst van het stenen reisbureau is te vinden daar waar de consument advies nodig heeft. En dat geldt niet alleen voor specialistische reizen’, zegt Van den Hoogen, die twee keer (van 1986-2008 en 2013-2015) aan het roer van d-reizen heeft gestaan.
‘Dat is in diverse stadia. De beginnende reiziger heeft net zo goed advies nodig. En de gespecialiseerde reiziger zal dat blijven houden. Het is afhankelijk van het soort reis. De simpele pakketten zijn natuurlijk eenvoudig online te boeken. Maar zodra het wat complexer wordt, dan ben je blij dat iemand je assisteert, dat je kennis krijgt. Je hebt dan als retail-organisatie voldoende aan een landelijk netwerk van pakweg 80 winkels en een sterk online platform.’
En verder: ‘De sanering vindt plaats zoals die plaatsvindt. Degenen die sterk zijn en overblijven, zijn reisbureaus die aan de wensen van de klant kunnen voldoen door informatie of ondersteuning te verstrekken waaraan behoefte is. Dat zal alleen maar verder gaan. We gaan toe naar 24/7 ondersteuning. Dat is een belangrijke factor om een positionering te houden. Degene die dat niet kan bieden, valt buiten de boot.’
Franchise
De franchisenemers onder de naam VakantieXperts vallen zoals bekend buiten het faillissement van D-rt Groep. Als voormalig voorzitter van de Nederlandse Franchise Vereniging wil Van den Hoogen desgevraagd wel hardop denkend advies geven.
‘De grote vraag is wat ze overhouden. Als je niet beschikt over een platform, over automatisering, dan moet je je ergens bij aansluiten om dat gefaciliteerd te krijgen. Om zoiets zelf op te bouwen, is niet meer te betalen. Dus dan is het aansluiting elders óf zorgen dat je die faciliteiten krijgt uit het faillissement. Als je gezamenlijk een vuist kunt maken, dan zou je met 80 of 100 winkels een sterke franchiseformule kunnen neerzetten. Zorg wel dat je een sterke vrouw of man hebt die het voortouw neemt.’
Volgens Van den Hoogen is een sterke franchisegever nodig die faciliteert en ondersteunt.
‘Het mooiste is als je zelf eigenaar van de formule bent, want als dat het geval is, word je ook niet gepiepeld. Mijn advies zou zijn: één franchiseketen waarbij je met elkaar eigenaar bent van de naam en de systemen en alles wat je nodig hebt om ondersteund te worden. Dus: franchisenemers, verenig u, maar wel nu en snel.’
Lees het complete interview met Will van den Hoogen in de recent verschenen TravMagazine #15.
Foto: Will van den Hoogen in 2014 (Archieffoto TravMagazine).
Als je ondernemer pur sang bent en je niet afhankelijk wilt zijn van de grappen en grollen van je franchise gever dan is ITAC wellicht iets voor jou. Ondernemer zijn in hart en nieren maar wel altijd de volledige controle hebben en houden over je eigen toko. Niet “moeten” meedoen omdat de meerderheid bepaalt maar altijd volledige zeggenschap hebben en houden over je bedrijfsvoering.