
Reisbedrijven die hun klanten willen informeren over het inwisselen van vouchers met SGR-dekking kunnen gebruikmaken van een voorbeeldbrief die is te vinden op de website van ANVR en van SGR. Over het Voucherfonds wordt daarin verder niet gesproken.
De brief is al enige tijd beschikbaar, maar is actueel nu de eerste uitgegeven vouchers een jaar na dato ingewisseld kunnen worden.
‘In de brief wordt niet gesproken over de vertraging die de realisatie van het Voucherfonds heeft opgelopen, omdat de reisonderneming de klant behoort terug te betalen binnen 1 jaar minus een dag, ongeacht of er een Voucherfonds is of niet’, zegt ANVR-woordvoerster Mirjam Dresmé.
‘Sommige reisondernemingen zullen ook geen gebruik maken van het Voucherfonds. En de consument heeft geen boodschap aan Voucherfonds of niet.’
Dresmé voegt toe dat SGR de garantie op de vouchers voor de consument recent met twee maanden heeft verlengd tot vier maanden. Dat betekent dat klanten na afloop van de 12-maanden-termijn geen twee maar vier maanden de tijd hebben om hun voucher te claimen bij SGR als de reisonderneming hen nog niet heeft terugbetaald.
De klant heeft dus ook vier maanden extra garantie op zijn voucher en die garantie behoudt hij ook als hij de claim heeft ingediend. En als een reisonderneming onverhoopt failliet mocht gaan, dan blijft de SGR-dekking bestaan en zal SGR de voucher aan de klant vergoeden in plaats van de reisonderneming.
Het Voucherfonds behandelt de aanvragen van de reisondernemingen die vouchers hebben uitgegeven en beoordeelt op basis van diverse aangeleverde gegevens of de betreffende reisonderneming in aanmerking komt voor een lening.
Reisbedrijven die aanvragen van klanten willen honoreren, dienen eerst hun klant het voucherbedrag terug te betalen voordat zij dit kunnen indienen bij het Voucherfonds, zegt Dresmé.
‘Nu er mogelijk perspectief komt voor de zomervakantie zullen veel klanten hun voucher willen inzetten voor een nieuwe vakantie. Hierbij zijn de oude regels weer van kracht in geval van annulering. Als een touroperator de reis onverhoopt moet annuleren, dan krijgen klanten binnen 14 dagen hun geld terug en geen voucher meer.’
De voorbeeldbrief is te vinden op de website van ANVR en SGR. Hier zijn ook de veelgestelde vragen te vinden.
Kijk hier op de website van de ANVR voor de klantbrief en veel gestelde vragen.
Klik hier op de website van SGR voor de klantbrief en de meest gestelde vragen reisondernemingen.
Klik hier voor de FAQ’s.