
Nee, ik ga niet zeggen dat ik het al eens eerder heb gezegd, maar ik ben blij dat ik bijval krijg van Kardien de Werker. Aan tafel bij Harry Mens, in het onvolprezen tv-programma Business Class (RTL7) om op zondagmorgen mee wakker te worden, gaf de marketingmanager van Singapore Airlines een toelichting op de komst van de A350 naar Schiphol.
Het gesprek was duidelijk voorgekookt, maar zo gaat dat bij tv. De vraag van Harry Mens dat De Werker nog iets kwijt wilde over bagage was niet tegen dovenmansoren gezegd. Te veel en dus te zware handbagage in de bagagebakken in vliegtuigen vormt een veiligheidsrisico voor passagiers, stelde De Werker. Die bagagebakken kunnen bij turbulentie openschieten, met als gevolg dat je als passagier kans loopt een trolley van acht kilo in je nek te krijgen.
Los van veiligheid voeg ik daar aan toe dat het te vol wordt aan boord. Met irritante koffertjes wel te verstaan. Sinds airlines hun klanten laten betalen voor ruimbagage stopt iedereen z’n sokken en onderbroeken in een handig koffertje. Ook bij traditionele airlines die dit bagage-verdienmodel van de lowcost carriers hebben afgekeken. De bagagebakken zijn daar niet op berekend. Kom je net een minuut te laat aanlopen bij stoel 28 A, is de bak boven je stoel al helemaal vol. Sta je daar met je handbagage.
Ik voorzie dat airlines het maximale gewicht van acht kilo voor handbagage gaan terugbrengen naar twee. Koffers die zwaarder zijn, kunnen in het ruim. Tegen betaling uiteraard.
theo.de.reus@travmagazine.nl