
Virgin Atlantic heeft als eerste commerciële luchtvaartmaatschappij een vlucht uitgevoerd met 100 procent duurzame vliegtuigbrandstof.
De Boeing 787 Dreamliner maakte een vlucht van Londen naar New York. Het toestel vloog op brandstof die voor 88 procent bestaat uit oliën en vetten en voor 12 procent uit maisresten.
Er waren geen passagiers aan boord omdat het om een testvlucht ging, zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft, tegen de NOS.
´Virgin vliegt met speciale toestemming. Als de brandstof 50 procent duurzaam zou zijn, hadden ze wel passagiers mee mogen nemen, maar met 100 procent mag dat nog niet.´
Richard Branson, de oprichter van Virgin, wilde met de vlucht vooral aantonen dat het mogelijk is om met duurzame brandstof te vliegen. Tegelijk wilde hij aandacht vragen voor de hoge prijs van deze brandstoffen. De prijs is momenteel vier keer zo hoog als normale kerosine. Branson zou graag zien dat overheden daar meer subsidie op geven.
Branson, die zelf aan boord was, toonde zich trots op het resultaat.
´De wereld zal er altijd van uitgaan dat iets niet kan, totdat je het doet. De geest van innovatie is om iets gewoon te doen en proberen te bewijzen dat we dingen beter kunnen doen ten behoeve van iedereen.´
Virgin Atlantic heeft sinds de oprichting in 1984 de status-quo in de luchtvaart uitgedaagd en de luchtvaartindustrie ertoe aangezet het beter te doen, zegt Branson.
Volgens de oprichter blijft pioniersgeest het kloppende hart van Virgin Atlantic, omdat het de grenzen verlegt. Van de upgrade van de vloot tot het gebruik van duurzame brandstoffen.
KLM
KLM voerde in 2011 als eerste commerciële vliegmaatschappij ter wereld een vlucht uit die deels vloog op duurzamere vliegtuigbrandstof, gemaakt van gebruikt frituurvet.
KLM mengt momenteel 1 procent sustainable aviation fuel (SAF) bij. In 2030 moet het aandeel SAF 10 procent bedragen, verklaarde Bas Gerressen, directeur KLM Nederland, recent op het ANVR-congres in Noord-Spanje. (Foto Shutterstock).