
IJsland heeft een recordzomer achter de rug, met elke zomermaand een groei van 30 procent. De bezoekers van de jaarlijkse Vestnorden Travel Mart – de B2B beurs ter promotie van IJsland, Groenland en de Faeröer Eilanden – zijn dan ook positief gestemd. ‘IJsland is echt een bucketlist-bestemming.’
Afgelopen jaar mocht IJsland 29.546 Nederlandse bezoekers verwelkomen, een stijging van 12,7 procent ten opzichte van 2014.
Volgens Icelandic Tourist Board is deze groei niet alleen te danken aan de media aandacht voor IJsland de afgelopen jaren – met name na de uitbarsting van de vulkaan in 2010 – maar ook aan de veranderingen in het reisgedrag. Ólöf Yrr Atladóttir, directeur van het verkeersbureau in IJsland: ‘De focus komt steeds meer te liggen op individuele, zelfstandige reizen, waarbij de reiziger op zoek is naar avontuur en de grenzen wil opzoeken. Daarvoor is IJsland de ideale bestemming.’
Eigenaar Hans Vergouwe en office manager Astrid Ouwendijk van Troll Travel, (op IJsland en de Faeröer Eilanden een aanbieder in overtochten met Smyril Line) denken dat veiligheid ook een rol speelt in de toenemende vraag naar IJsland: ‘We hebben afgelopen zomer gemerkt dat met name gezinnen vanwege de situatie in het zuiden van Europa voor een veilige bestemming kiezen. Eerst was er bij de mensen nog twijfel, we gaan het nog wel een keertje doen. Maar nu werd de beslissing gemaakt: we gaan.’
Vol
Vroegboeken is een must voor IJsland. Maria Sukking, product manager Buro Scanbrit: ‘Er zijn te weinig hotels. Als je in juli of augustus naar IJsland wil, moet je nu al boeken, anders zit het vol.’
Flora van Ralen-Joosten, product manager Askja Reizen, geeft de tip om ook buiten het hoogseizoen vroeg te boeken: ‘IJsland is echt een bucketlist-bestemming en ook de winter wordt steeds drukker. Als je eerder boekt, is het vaak ook nog goedkoper.’
Lees het volledige beursverslag in de volgende editie van TravMagazine.
Foto: De Nederlandse delegatie op de Vestnorden Travel Mart, met van links naar rechts: Fred Falkena (BBI Travel), Flora van Ralen-Joosten (Askja Reizen), René Köhler (Scandinavian Seasons), Anneke Dekker (IJsland Tours), Maria Sukking (Buro Scanbrit), Hans Vergouwe (Troll Travel), Astrid Ouwendijk (Troll Travel) en Ilse van den Hoven (IJsland Tours).