
Veel reisbedrijven verwachten volgend jaar een last minute markt. Maar wanneer de markt aantrekt en hoe het herstel eruit zal zien, daarover verschillen de meningen.
Dat blijkt uit het grote interview met prominente reismanagers in de recente Top 50-uitgave van TravMagazine.
Veel deelnemers verwachten dat 2021 een last minute jaar wordt. ‘Er zal veel last minute gebeuren’, zegt Atilay Uslu, oprichter van Corendon. ‘Het enige is nog de opstartfase, in april en mei. Maar vanaf juni wordt het een gekkenhuis.’
Volgens Jan Henne De Dijn, CEO van D-rt Groep, is er binnen zijn concern veel huiswerk gedaan om er klaar voor te zijn als de reizenverkoop weer aantrekt. ‘Dat gaat zeker wel gebeuren, ik ben niet zo pessimistisch over volgend jaar. Niet dat het 100 procent van 2019 wordt, maar ik denk wel dat we 50 procent halen, misschien ook iets meer dan 60 procent.’
Coby van Dongen, commercieel directeur de Jong Intra Vakanties:
‘Wat de toekomst verder brengt en hoe future proof wij zijn, dat weet je natuurlijk nooit, maar ik heb er een goed gevoel bij. Dat 2021 nog een lastig jaar zal worden, daarvan ben ik overtuigd. Onze begroting voor 2021 is circa 55 procent van 2019. Als je dat zegt, dan schaam je je diep.’
Jeroen Martron, CEO van Airtrade:
‘Daar hoef je je niet voor te schamen. Wij hebben onze kosten ook verlaagd tot het niveau van min 50 procent. Dat houdt in dat we tot een omzet van 50 procent break-even draaien. Wordt het minder, dan zul je verlies aantikken. Wordt het beter, dan hebben we een plus.’
Arjan Kers, CEO van TUI Nederland, verwacht in de winter hooguit 20 procent van de normale bezetting. ‘Dat is dramatisch. Die situatie zal voorlopig nog wel doorlopen tot maart of april. Dan is de zomer alweer begonnen. Het kan in één keer omdraaien, maar ik ga er niet vanuit dat we in 2021 meer dan 50 procent van vorig jaar gaan draaien.
Maar zoals gezegd, het kan ook in één keer enorm aantrekken, want de drang naar vakantie is enorm. En hoe langer dit gaat duren, hoe groter die drang gaat worden om weg te gaan. Dus zodra reizen weer mag, verwacht ik een enorme boost van iedereen die op het vliegtuig stapt en even een week of twee weggaat.’
Verre reizen
Voor verre reizen zal het herstel langer duren, zegt Natasja Eshuis, directeur van Travel Trend.
‘Grote winterbestemmingen zijn bij ons Zuid-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland. En Australië en Nieuw-Zeeland hebben al in een vroeg stadium te kennen gegeven dat zij lang dicht zouden blijven.
Dus wij zagen maanden geleden al dat de winter gewoon naar nul euro omzet zou gaan. We hebben af en toe een reis naar Curaçao of Bonaire, maar verder niks. Maar wij hebben natuurlijk een fijne joker achter de hand, en dat is dat er wat ruimte in het verre reizenaanbod is gekomen doordat Tenzing het niet heeft gered. Als straks de zomer weer van start gaat, dan komt het met een beetje geluk bij ons dubbel. We pakken nu al het een en ander aan omzet van het voormalige Tenzing over. Dus er zit beweging in. Maar we moeten even wachten tot we echt weer kunnen gaan reizen.’
Volgens ANVR-voorman Frank Oostdam draait het in de toekomst nog meer om onderscheidend vermogen.
‘Blijf geloven in je eigen kracht en kijk niet te veel naar anderen. Of je nu touroperator bent, online of offline. Het gaat om toegevoegde waarde, dat wordt straks nog belangrijker. En als je die niet hebt, dan is de markt zeker in deze tijd genadeloos. Maar heb je die wel, dan heb je straks zoveel meer kansen.’
SGR-directeur Erik Jan Reuver stelt hardop de vraag of de branche niet meer de voordelen van een pakketreis moet benadrukken.
‘Zou je niet veel meer moeten benadrukken dat je bij een pakketreis eigenlijk de meest flexibele vorm van voorwaarden hebt, in verhouding tot al die losse diensten? Dat zou je als branche moeten uitdragen. Wat mijn advies voor de nabije toekomst is? Houd vol, want de zin om te reizen bij de klant is er wel. We moeten even de winter door.’
Het hele interview is te lezen in de speciale Top 50-uitgave, die deze week is verschenen en inmiddels op de mat ligt bij abonnees.
De uitgave is ook digitaal te lezen. (Foto Nils van Houts/TravMagazine)
Deze uitgave is ‘powered by’: FOX verre reizen van ANWB en ABN AMRO.
Mmm, niet echt sympathiek om het faillissement van je concullega als een ‘fijne joker’ te bestempelen. Ook voor ons zal dit wellicht tot iets meer omzet leiden (ook bij ons zijn Australië en Nieuw-Zeeland belangrijke bestemmingen), maar ik zal er nooit over spreken als ‘de een zijn dood is de ander zijn brood’ in deze tijd…