
De voormalige eigenaren van D-rt Groep/D-reizen zijn nog niet van Corendon af. Dat stelde Corendon-topman Steven van der Heijden maandagavond bij de Vakantieman. ‘Er zijn daar dingen gebeurd die niet kunnen.’
Concrete actieplannen heeft Van der Heijden nog niet, zegt hij na de uitzending in een toelichting tegen TravMagazine.
‘Dat gaat best nog wel even duren. Dat hangt af van de bevindingen van de curatoren, die de komende tijd hun faillissementsverslagen zullen publiceren. Bovendien gaat primair SGR er wat van vinden. Maar het wordt duidelijk dat de bedrijfsvoering van D-reizen op zeer grote schaal en op een oneigenlijke manier is gefinancierd met gelden van klanten die hadden moeten worden doorbetaald aan touroperators en met geld dat na annulering door leveranciers wel is terugbetaald aan D-reizen, maar niet aan de klant. Naarmate dat duidelijker wordt, worden wij bozer.’
Van der Heijden zat bij de Vakantieman aan tafel omdat D-rt/D-reizen de reissom van een boeking voor een Curaçao-vakantie niet aan Corendon had afgedragen. Na het faillissement van D-rt betaalt Corendon alsnog de aanbetaling terug aan de klant, alhoewel die door D-rt nooit aan Corendon is betaald. Volgens Van der Heijden is dit dossier, dat hij omschreef als ‘complex’, een van de vele zaken waarbij Corendon voor de kosten zal moeten opdraaien.
Van der Heijden vervolgt dat het aanpakken van de voormalige eigenaren een zaak van lange adem gaat worden. ‘Uit de boedel valt niets of heel weinig te halen. Het is in eerste instantie aan de curatoren om te bepalen wat ze ervan vinden wat daar is gebeurd en vervolgens aan de schuldeisers zoals SGR en ons, de leveranciers, om daar actie op te ondernemen.’
‘Maar alleen al om principiële redenen vind ik dat dit niet onbestraft mag blijven. Er is hier naar mijn indruk op grote schaal sprake geweest van mismanagement. Ik kan nog geen zwaardere kwalificaties gebruiken omdat ik die nu nog niet kan hardmaken, maar in de uitspraak van het kort geding vlak voor het faillissement is duidelijk geworden dat D-reizen zich in die periode absoluut niet aan de regels heeft gehouden. En naarmate we meer dossiers zien, wordt dat beeld steeds duidelijker.’
Krijg je steeds meer bevestiging?
‘Het is niet alleen gebleven bij het uitgeven van vouchers wat niet had gemogen of het niet terugbetalen van reissommen waarvoor de touroperator nooit een betaling heeft ontvangen.
Het gaat ook om de miljoenen die gemoeid zijn geweest met terugbetalingen die na annuleringen door leveranciers zoals airlines zijn gedaan. Die lijken gewoon in de bedrijfsvoering van D-reizen te zijn gestopt, terwijl dat geld geoormerkt was. Als KLM de prijs van een geannuleerd ticket terugbetaalt, dan is dat gewoon klantgeld. Dat is niet van D-reizen, dat moet linea recta doorgestort worden aan de klant. Dat geld is er niet meer en is dus gebruikt voor de bedrijfsvoering van D-reizen. Dat is heel erg kwalijk.’
Het zou bij KLM om 4 miljoen gaan.
‘Dat wordt gezegd ja, maar dat is niet door KLM bevestigd. Maar als het alleen al bij KLM om 4 miljoen zou gaan, dan is dat geen uitzondering, maar kennelijk heel bewust beleid geweest.’
Hoeveel schade lijdt Corendon van D-reizen?
‘Dat is nog niet te zeggen omdat we nog heel veel dossiers moeten afhandelen. Maar dat het ons miljoenen kost, dat staat wel vast. Maar nogmaals, het is niet iets van vandaag of morgen. Je kunt er pas iets mee als alles duidelijk is. Dat is het pas als het faillissement is opgeheven en alle faillissementsverslagen zijn gepubliceerd.’ (Foto Nils van Houts/TravMagazine).