
‘Wij staan absoluut met de rug tegen de muur, wij kunnen niet door zonder dat het Voucherfonds operationeel is.’ Dat stelde Corendon-topman Steven van der Heijden maandag desgevraagd in het tv-programma Tijd voor Max.
Van der Heijden gaf een toelichting op de gang van zaken rond de uitbetaling van de vouchers, waarvan de eerste deze week verlopen. Klanten die recht hebben op uitbetaling hebben van Corendon een mail gekregen met de mededeling dat Corendon voorlopig nog niet kan betalen omdat het Voucherfonds te laat operationeel is.
‘We hebben voor de rest alles voor elkaar, onze eigen financiering, onze eigen bijdrage van de aandeelhouders. Maar het Voucherfond s is inderdaad noodzakelijk, want het gaat om enorm hoge bedragen.’
Op de vraag of Corendon veel klachten had binnengekregen, erkende Van der Heijden: ‘Ja, we hebben behoorlijk veel reacties binnengekregen. We hebben ruim 7.000 mails verstuurd aan mensen van wie komende week het voucher afloopt. Daar zijn er een paar honderd bij die zich ongelooflijk boos hebben gemeld, vaak in heel onbehoorlijke termen, scheldpartijen. Onze medewerkers aan de telefoon hebben alles voor hun kiezen gekregen. Dat hoort er tegenwoordig bij. De boodschap was natuurlijk niet prettig, want de boodschap was: u heeft recht op uw geld, maar we kunnen het u voorlopig niet terugbetalen.’
Andere lening
Jeanine Janssen (Max Ombudsman) verklaarde desgevraagd dat te begrijpen, maar noemde beide kanten van de kwestie. ‘De reisorganisatie moet dat geld gewoon terugbetalen. Daar tegenover staat dat we natuurlijk een heel uitzonderlijke situatie hebben. Dat Voucherfonds had allang moeten bestaan. De onderhandelingen (tussen SGR en ministerie van EZ, red.) hebben te lang geduurd. Dat moet nog naar Brussel. Er is nu blijkbaar nog een klacht in Brussel ingediend, waardoor het ook nog eens langer duurt.’
Van der Heijden kreeg de vraag voorgelegd of Corendon in de tussentijd geen andere lening had kunnen regelen,
Van der Heijden: ‘Het probleem is dat het Voucherfonds noodzakelijk is omdat het om zoveel geld gaat dat de Staat nodig is. Banken gaan niet op basis van deze situatie nog veel meer leningen verstrekken. Het is juist de Staat als ‘the last resort-uitlener’ die in dit geval is ingesprongen omdat de reiswereld zo ongelooflijk zwaar is geraakt. We hebben tientallen miljoenen eigen financiering klaarstaan, maar het Voucherfonds is daarnaast gewoon noodzakelijk. Het is ook tot stand gekomen op verzoek van de Tweede Kamer, er is unaniem aan motie aangenomen, dan mag je er vanuit gaan dat de overheid erin slaagt dat Voucherfonds ook daadwerkelijk op tijd klaar te hebben.’
Dus u staat met de rug tegen de muur?
‘Wij staan absoluut met de rug tegen de muur, wij kunnen niet door zonder dat het Voucherfonds operationeel is.’
Van der Heijden legde nogmaals uit dat de reissommen van de klant vorig jaar zijn gebruikt als vooruitbetaling aan hotels.
‘Wij zijn vorig jaar maart getroffen door de coronacrisis. Dat was een periode waarin wij al heel grote vooruitbetalingen hadden gedaan aan onze hotels, om op die manier gunstige contractprijzen te krijgen. Er staat nog steeds 77 miljoen als vooruitbetaling uit bij hotels. Maar we konden die reizen niet uitvoeren, we hebben alle reizen moeten annuleren en hebben in totaal voor meer dan 100 miljoen euro vouchers uitgegeven. In de tussentijd dat gefinancierd, maar wie had gedacht dat we na een jaar nog in deze situatie zouden zitten. We hebben al 15 miljoen zelf terugbetaald. We hebben nieuwe reizen geboekt in ruil voor vouchers en hebben ook al nieuwe reizen uitgevoerd.’
Volgens Jeanine Janssen houdt de ACM toezicht op een goede uitvoering van de voucherregeling. ‘Maar uitbetalen blijft een probleem. De ACM zegt wel te gaan handhaven en dan is de vraag op welke manier dat gebeurt, wie gaat dan betalen en wat heeft dat voor consequenties?’
Ook Janssen kon niet zeggen hoe lang de goedkeuring van het Voucherfonds nog gaat duren. ‘Een andere situatie is dat consumenten faillissement van de reisorganisatie aanvragen, maar je moet wel bedenken wat voor situatie je dan krijgt. Als de Voucherbank wel met redelijke haast in het leven wordt geroepen, dan zou het opgelost zijn. Dat faillissement aanvragen zou formeel kunnen, maar dan gaan er ook een aantal maanden overheen. Dus het is maar de vraag of die route veel tijd oplevert.’
Overleven
Op de vraag of Corendon dit gaat overleven, stelde Van der Heijden op besliste toon: ‘Natuurlijk gaat Corendon dit overleven. Het kan niet zo zijn dat de hele Tweede Kamer een Voucherfonds wil, de regering dat heeft toegezegd, juist om de reisbranche in stand te houden en omdat de overheid dan niet op tijd levert, de reisorganisatie alsnog failliet gaat. Je hebt tegenwoordig een wetgeving waardoor een rechter als gevolg van Covid-omstandigheden een faillissement gedurende een aantal maanden kan aanhouden.
Maar zo idioot lang kan het niet meer duren dat het fonds er komt. We gaan er absoluut vanuit dat we dit overleven. We vinden het ongelooflijk vervelend voor onze reizigers en we doen er alles aan om het zo snel mogelijk te kunnen terugbetalen.’
Janssen stelde de klant tenslotte gerust. ‘De reiziger moet zich ervan bewust zijn dat dit een heel onwenselijke situatie is, maar die voucher blijft gedekt. Als de reisorganisatie niet betaalt, dan moet je je melden bij SGR. Die is bezig de regeling iets op te rekken, zodat je langer de tijd hebt om je te melden. En hoe dan ook, linksom of rechtsom, je krijgt je geld terug.’ (Beeld: printscreen Tijd voor Max).
Maar hoe kan het zijn dat corendon vooruit heeft betaalt aan hotels ,en dat hotels wel de kamers heeft gegeven aan engelsen en andere landen ,die door nederlanders zijn geboekt ,dus dan zouden de hotels in turkije dubbel geld hebben gehad voor hun kamers