
Corendon-topman Steven van der Heijden hoopt in april te kunnen beginnen met een pilot met coronavrije vakanties. Corendon zit samen met onder andere TUI en de ANVR in een werkgroep met het Ministerie van I&W. ‘We ontwikkelen daar gezamenlijk de protocollen voor vakantiereizen. We koersen erop aan om deze in het voorjaar in de praktijk te kunnen beproeven.’
Hoewel hij werd verrast door de aankondiging van Sunweb en Transavia dat zij werken aan een plan voor een dergelijke corridor tussen Schiphol en Kreta, benadrukt Van der Heijden dat deze pilots in het belang van de hele branche zijn.
‘Het is een kwestie van logisch nadenken. Dit is de enige manier waarop we de boel weer op gang krijgen. We hopen uiteindelijk dat er heel veel van dit soort experimenten gedaan mogen worden, waaruit blijkt dat reizen op een veilige manier kan. Des te sneller is het allemaal weer open. We willen niet per se de enige zijn, nee, we willen dat er op basis van deze protocollen ervaring wordt opgedaan om zo snel mogelijk de grenzen te kunnen openen en er weer gereisd kan worden.’
Van der Heijden wil geen vergelijking trekken met de ‘coronaproof’ vakanties die Corendon vorig jaar in de markt wilde zetten om de zomer op gang te krijgen. De pilotreizen die nu worden voorbereid, zijn dan ook zeker geen blauwdruk daarvan. ‘De situatie was vorig jaar heel anders, er waren bijvoorbeeld onvoldoende tests. Het gaat erom dat we met z’n allen veel ervaring kunnen opdoen.’
Volgens Van der Heijden is nog geen startdatum voor de proefvakanties vastgesteld. ‘Zover is het nog niet, maar de plannen zijn inmiddels zeer concreet. We verwachten binnen een paar weken meer duidelijkheid. We hebben nog even de tijd, want als je naar een Europese bestemming wilt, dan is april eigenlijk vooral tegen het eind van de maand daarvoor geschikt.’
Volume
Veelvuldig testen staat in de pilots centraal. ‘Zo nodig testen we bij klachten ook op de bestemming. En uiteraard dient ook het personeel getest te worden. De keten moet veilig zijn en die omvat natuurlijk veel meer onderdelen dan bij een losse vlucht, vandaar dat het gecompliceerd is. Een keten omvat ook een transfer, het hotel en de medewerkers van hotel. Daar komt meer bij kijken dan een corridor voor een lijndienstvlucht tussen Amsterdam en Atlanta.’
Het is nog niet duidelijk wat de bestemmingen voor de pilots worden. Van der Heijden zou graag met Turkije beginnen, maar dat is geen onderdeel van de EU en de overheid wil in eerste instantie beginnen met een EU-bestemming. ‘Dat kan Ibiza zijn, de Canarische Eilanden, een Griekse bestemming. Als het maar een bestemming is met een zeker volume, waar we goede lokale controle hebben. We zouden het liefst met Turkije beginnen, want daar staat de meest professionele grootschalige organisatie, zowel aan onze kant als de hotelkant. Maar dat gaat ‘m niet worden, gezien het feit dat het geen EU is.’
Van der Heijden zegt blij te zijn dat de overheid in ieder geval openstaat voor het ontwerpen van protocollen. ‘Dat is al een stuk in de goede richting. Bovendien zagen we dinsdagavond een zeldzaam positieve minister Hugo de Jonge op de tv, die zei dat aan het begin van het derde kwartaal de zaak redelijk normaal zou zijn. Dus daar trekken we ons voorlopig maar aan op.’ (Foto Corendon).