
Een garantiefonds of verzekering voor losse vliegtickets zou logisch zijn. Nu dat er niet is, geeft ook Corendon een luchtvaartvoucher bij losse tickets als een vlucht is geannuleerd vanwege de huidige corona-crisis.
Dat stelde topman Steven van der Heijden vrijdagmiddag in het programma Tijd voor Max. Hij ging daarmee in op de vraag van MAX Ombudsman Jeanine Janssen waarom Corendon, dat maar voor een kleine deel losse vliegtickets verkoopt, geen geld teruggeeft.
Janssen bracht in herinnering dat ANVR, ANWB, Consumentenbond en SGR in november 2019 een voorstel indienden voor de oprichting van een garantiefonds voor vliegtickets, voor een toeslag van een kwartje per ticket. En hoe minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat dat voorstel op 11 maart, kort voor het uitbreken van de corona-crisis, van de hand wees.
En nu is er inmiddels wel de SGR-voucher voor pakketreizen, een initiatief van ANVR en SGR en onder garantie van SGR. En de ticketvoucher dat airlines uitgeven voor losse tickets als vluchten vanwege de corona-crisis worden geannuleerd. Hierbij kunnen klanten na twaalf maanden hun geld terugvragen als de voucher niet wordt gebruikt.
‘In de reiswereld zijn we gewend om te werken met een garantiefonds. Al onze reizen zijn verzekerd en we zouden het logisch vinden als dat ook voor tickets zou gelden’, stelde Van der Heijden desgevraagd.
‘Als een van de weinige partijen in de luchtvaart waren we een groot voorstander van een dergelijk systeem, zeker als het zo goedkoop was.’
Op de vaststelling van presentator Sybrand Niessen dat dat ticketfonds er niet is gekomen, stelde Van der Heijden:
‘Nee, de KLM, die toch tamelijk almachtig is in Nederland als het gaat om luchtvaart, was daar geen voorstander van en heeft de minister ervan weten te overtuigen om het voorstel niet te steunen.’
Van der Heijden stelde dat Corendon nu hetzelfde doet met losse tickets als alle andere luchtvaartmaatschappijen. ‘Wij mogen op losse tickets geen voucher afgeven met SGR-dekking. Wij doen hetzelfde als alle luchtvaartmaatschappijen. Wij geven ticketvouchers uit, maar wel inclusief alle bijkomende kosten als stoelreserveringen en bagage. We moeten twee typen vouchers uitgeven: voor pakketreizen wel gedekt en voor losse tickets niet.’
Jeanine Janssen stelde dat Corendon voor 95 procent pakketreizen verkoopt en maar 5 procent losse tickets. Waarom dan geen keuze gemaakt om voor die 5 procent geld terug te geven op losse tickets?
Van der Heijden: ‘Die keuze zouden we kunnen maken. Maar het gaat nog altijd om 10 à 15 miljoen euro. Dat lijkt op onze totale omzet niet heel veel geld, maar in deze tijden, nu er nul omzet is, is iedere paar miljoen voor ons heel erg veel geld. We zouden het graag doen, maar zijn nu niet in de gelegenheid.’
Kijk hier terug. Het item over de vouchers begint op 18.55