Vanwege de coronacrisis is er meer aandacht voor vakanties dichtbij. Voor veel reisagenten een oplossing om een deel van de SGR-voucher weg te zetten of de klant nog om te boeken naar deze zomer. Maar hoe lucratief is een vakantiehuisje in Nederland? Houdt de reisagent er wel wat aan over? TravMagazine vraagt rond: ‘Die marge moet je maar even vergeten, het gaat nu om het tevreden houden van je klanten.’
Sandra Vestjens (TUI at Home)
‘Je verdient er wel wat op, maar je snapt ook: hoe groter de reissom, hoe hoger je verdienste. Voor Nederland zijn het in de regel kleine reissommen, dus we spreken echt over tientjeswerk. Van een omboeking van 10.000 euro naar twee nachtjes Zandvoort word ik niet blij. Ik zou het fijner vinden als ze hun vliegreis zouden omboeken naar volgend jaar. Maar ja, je doet het dan uit liefde voor de klant.
Op alles zit commissie, het hangt ook af van de categorie waarin je boekt. Maar nu moet je die marge maar even vergeten, het gaat om het tevreden houden van je klanten. Door om te boeken naar iets wat ze willen, hoop je dat ze volgend jaar weer bij je terugkomen. En vaak zijn het de klanten van de kleine reisjes die de grootste ambassadeurs worden en uiteindelijk de grote vissen binnen brengen. Dus in dat opzicht ben ik net zo blij met een kleine boeking als met de grote aanvragen. Je weet nooit waar en bij wie het uitkomt.’
Vivian Heugen (Personal Touch Travel)
‘Het is niet heel lucratief. Op huisjes bijvoorbeeld is niet veel te verdienen. Normaal trek je dat recht met een huurauto en vlucht, maar aangezien dit autovakanties zijn, valt er niet veel op te verdienen. Daarnaast ben ik ook bang dat als er straks een tweede golf komt, je weer al die omboek-ellende hebt en je dan weer dubbel werk moet verzetten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet altijd kijk naar verdiensten als het heel erg past bij de reiziger. Alleen kan je er in een pakket iets meer marge op gooien om dat weer recht te trekken.
Als reizigers een voucher hebben gekregen en deze willen wegzetten in Nederland, dan sta ik daar zeker voor open. Alleen denk ik dat je altijd restwaarde overhoud. En dan zal je een nieuwe moeten uitschrijven. Ik hoor van mijn reizigers dat ze de voucher liever bewaren voor hun ‘echte’ vakanties straks.’
Suzanne Nagtegaal (Travel Counsellors)
‘Eén klant had een rondreis door Europa met de trein geboekt. Deze is geannuleerd en de klant accepteerde een voucher. Voor die klant heb ik een rondreis samengesteld door Nederland, in Friesland, Groningen, Drenthe en Gelderland. Een deel van de voucher heb ik hiervoor kunnen gebruiken. Voor een andere klant heb ik een rondreis door Zeeland geboekt, met een aantal leuke accommodaties. Beide reizen heb ik samengesteld in ons eigen packaging-system, dat ook geschikt is voor Nederland. Tevens zijn de marges hierin aantrekkelijker, waardoor ik toch nog wat verdien.
Een voordelig bungalowpark is qua inkomsten minder lucratief, maar het mes snijdt hier aan twee kanten. Want ook al verdien je er niet veel mee, het is wel een manier om de klant bij je te houden. En ook al is de marge minimaal; wie het kleine niet eert, is het grote niet weert. Klanten hebben de gunfactor naar mij toe. Je hebt er uiteindelijk altijd wat aan, en als het niet de inkomsten zijn, dan is het de klantenbinding wel.’
Ook Marjon Visser (Travel Store Gorinchem), Marion van Baren (YourTravel), Jenny de Jong (TUI at Home) en Wendy Keemers (D-reizen Tubbergen) delen hun gedachten. Het volledige artikel is terug te vinden in de online editie van TravMagazine, klik hier om verder te lezen.