
De Vakantiebeurs wordt dit jaar online gehouden. Vanwege de maatregelen en internationale reisrestricties rond het coronavirus is een fysieke Vakantiebeurs dit jaar niet mogelijk, zo heeft de Jaarbeurs donderdag bekendgemaakt. Het ‘online belevingsevent’ wordt in het voorjaar gehouden.
Tegelijk werd bekend dat Thecla Amoureus per 1 februari de leiding over het team van de Vakantiebeurs heeft overgenomen. Zij wordt hiermee het nieuwe gezicht van de beurs.
Amoureus werkt nauw samen met Arjen van der Linden en Tineke Tees om het online evenement en de volgende edities van de Vakantiebeurs en het Travel Congress op te zetten.
Amoureus is geen onbekende in de reisbranche. Zij brengt 30 jaar ervaring mee naar de Vakantiebeurs, zowel aan de inkoop- als verkoopzijde. Het laatste jaar was ze werkzaam als Directeur Franchise bij The Travel Club, waar zij crisismanager was gedurende het coronajaar 2020 en de communicatie verzorgde richting zelfstandige reisondernemers.
Voorpret
‘Online gaan we een heel leuk evenement neerzetten’, zegt Amoureus. ‘Voorpret is een belangrijk onderdeel van je vakantie. Om mensen dat stukje voorpret al te laten beleven, plannen we in het voorjaar een interactieve online show waarbij het thema vakantie echt ‘gevierd’ wordt. Door weg te dromen, geïnspireerd te raken, mee te doen en zelfs te proeven, willen we dit jaar samen met partners uit de reisbranche de vakantiebeleving in huis brengen.’
De Vakantiebeurs gaat dus voor één keer online. ‘Dit voorjaar komt de beurs naar de bezoekers toe.’
De wens bij de consument om weer op vakantie te kunnen gaan, is groot. De Jaarbeurs in Utrecht, die als eerste evenementenlocatie in Nederland het KIWA-keurmerk als veilige locatie ontving, is feitelijk klaar voor het laten plaatsvinden van veilige events, zegt de beurs.
‘Maar het coronavirus heeft de wereld, en zeker ook de reissector, nog te veel in zijn greep. Hierdoor is het niet mogelijk om begin april het ruime aanbod van nationale en internationale touroperators, landenbureaus en reisorganisaties fysiek samen te brengen.’
Inspireren
Amoureus: ‘Ik geloof dat reizen je leven verrijkt en je blik verruimt. Als Vakantiebeurs spelen we een geweldige rol in het inspireren van mensen en het bij elkaar brengen van consumenten en de reissector. Ik heb er heel veel zin in om, fysiek en online, mensen op de mooiste ideeën te brengen om op pad te gaan zodra het weer kan.’
Peter van der Veer, commercieel directeur van de Jaarbeurs, is blij met haar komst. ‘Thecla heeft een schat aan ervaring en kent de reisbranche als geen ander. Met haar kunnen we de ambities van Vakantiebeurs onverminderd waar blijven maken.’
Foto: Thecla Amoureus, het nieuwe gezicht van de Vakantiebeurs.