
Turkije loopt voorop in Europa als het gaat om een duurzame strategie voor toerisme. De toeristische sector in Turkije wil samen met de Nederlandse reisbranche werken aan de verdere ontwikkeling van een duurzamer aanbod en tegelijk zorgen voor een verdere diversificatie van het toeristisch product.
Om een cliché te gebruiken: Turkije wil meer zijn dan een bestemming voor zon, zee en strand. Het land wil ook zijn andere kant tonen, dat minder op de massa is gericht. En laat dat ‘andere’ productaanbod nou net goed passen bij het streven naar meer duurzaamheid in het toerisme. Het ‘nieuwe’ productaanbod waarmee Turkije meer onderscheidend wil zijn, omvat een breed scala aan culturele, culinaire en sportieve activiteiten. Deze diversiteit kan een belangrijke rol spelen in het aantrekken van nieuwe segmenten toeristen en het differentiëren van Turkije als bestemming, in plaats van alleen bekend te staan als een all-inclusive bestemming tegen een aantrekkelijke prijs.
Voorsprong
De grote voorsprong van Turkije op het gebied van duurzaam toerisme was een grote verrassing voor de Nederlandse deelnemers aan de Izmir-top, die eind april in Turkije plaatsvond. Een acht personen sterke Nederlandse delegatie, onder leiding van de ANVR, reisde af naar het populaire Izmir voor een ontmoeting met ruim 20 toerismepartners uit Turkije. Het Turks Verkeersbureau en de ANVR hadden het initiatief genomen voor de driedaagse bijeenkomst, met het bekende vijfsterrenhotel Club Marvy als decor voor de ‘Izmir-top’. Het driedaagse programma bestond uit het verkennen van de bestemming en een dagvullende bijeenkomst waarop zienswijzen en ervaringen werden uitgewisseld. De Nederlandse afvaardiging, onder leiding van ANVR-directeur Frank Oostdam, bestond uit Arjan Kers (TUI), Günay Uslu (Corendon), Floor van der Zee (Corendon), Maarten van Os (Prijsvrij/D-reizen), Gert-Jan Bressers (ANWB/Fox) en Martine de Knoop (The Travel Club).
De Turkse delegatie omvatte aanbieders uit alle toeristische geledingen, van de luchthavens van Izmir, Antalya en Dalaman, tot airlines als SunExpress en de Turkse hotelassociatie. Daarnaast was een zware vertegenwoordiging aanwezig vanuit het ministerie van Cultuur en Toerisme en de Türkiye Tourism Promotion & Development Agency (TGA), een publiek-private samenwerking van overheid en toerismesector.
Beleid
In korte presentaties werd uit de doeken gedaan welke duurzame initiatieven al met succes worden uitgevoerd in het Turks toerisme. En dat zijn er heel wat, want in het beleid van de overheid worden alle ondernemers en alle onderdelen van de toeristische sector meegenomen.
Turkije wil een leidende rol nemen in de omslag naar een duurzaam toeristisch aanbod, verklaarde İsmail Bütün, General Manager van TGA. Duurzaamheid staat daarom als nummer één genoteerd op de agenda van de organisatie die het Turks toerisme wereldwijd promoot. De TGA neemt duurzaamheid uiterst serieus, waardoor Turkije inmiddels over de meeste gecertificeerde hotels beschikt volgens de standaard van de Global Sustainable Tourism Council (GSTC).
Ambities
Tegelijk heeft Turkije grote ambities als het om toerisme gaat. Vorig jaar steeg het aantal internationale bezoekers in Turkije met 10 procent naar een totaal van circa 56,7 miljoen. Voor boekjaar 2024 mikt het populaire vakantieland op 60 miljoen internationale bezoekers, met 60 miljard dollar aan inkomsten uit toerisme. Even voor de statistici: in 2023 werden 1,2 miljoen bezoekers uit Nederland geteld.
Tegelijk met de groeiambities wordt duurzaamheid niet uit het oog verloren. In de visie van de TGA kan het een niet zonder het ander. ‘Wat Turkije doet op het gebied van duurzaamheid is state of the art, met inmiddels een miljoen gecertificeerde hotelbedden’, zegt ANVR-voorman Oostdam. ‘We kunnen zoiets alleen in gezamenlijkheid verder uitrollen.’ Ook Arjan Kers, managing director van TUI Nederland en België, was net als de andere deelnemers aangenaam verrast. ‘‘Ik had niet verwacht dat Turkije al zo vooruitstrevend bezig is. Dit is een voorbeeld voor veel andere bestemmingen.’
Fietsreizen
Hoewel Turkije bekend staat om zijn all-inclusive resorts wil het land meer zijn dan een resort-bestemming. Dat betekent een broodnodige en verdergaande diversificatie van het aanbod. Dus meer aandacht voor actieve vakanties als fietsreizen (volgens kenners is de regio Izmir een fietsparadijs), cultuur en gastronomie. Wat dat laatste betreft, heeft Turkije veel te bieden, met 111 restaurants in Istanbul, Bodrum en Izmir die in de Michelin-gids van 2024 als verborgen pareltjes worden aangeprezen. Oostdam: ‘We moeten het ook niet moeilijker maken dan het is. Turkije heeft een erg mooi product, maar de klant vraagt bij het boeken niet zelf om een duurzaam product. Maar die boekt wel een wandel- of fietsreis die duurzaam is.’
Koploper
Bütün, die sinds februari dit jaar als General Manager aan het hoofd staat van het Türkiye Tourism Promotion & Development Agency (TGA), toont zich na afloop zeer tevreden over de bijeenkomst. ‘Met de resultaten die we hebben behaald in het Nationaal Programma Duurzaam Toerisme, heeft Turkije zichzelf bewezen als een koploper op het gebied van duurzaam toerisme. Alle hotels in Turkije hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt om tegen 2030 volledig te voldoen aan de duurzaamheidscriteria van de Global Sustainable Tourism Council (GSTC). We zijn trots dat we deze ontwikkelingen hebben kunnen delen met de Nederlandse toeristische sector tijdens de senior management-bijeenkomst die we samen met ANVR hebben georganiseerd. Bovendien beschouwen we het als een waardevolle prestatie om onze prachtige stad Izmir te introduceren aan de ANVR en de managers van de deelnemende toeristische organisaties. We nodigen onze Nederlandse bezoekers van harteuit om de duurzame toeristische mogelijkheden in Izmir en omgeving te ontdekken.’
Ook Pinar Bilgen Ermiş (directeur van het Turks Nationaal Verkeersbureau) noemt de bijeenkomst ‘uniek’. ‘Het is voor het eerst dat op dit niveau zo nauw overleg heeft plaatsgevonden. Ik ben blij dat ik onze stakeholders op de hoogte kon stellen van alle initiatieven die Turkije onderneemt rond duurzaam toerisme. Het is daarom ook ons streven om de initiatieven van Turkije op het gebied van duurzaamheid te blijven benadrukken en te promoten in Nederland.’
Club Marvy: ideale vijfsterren-congreslocatie
Het is al lang middernacht geweest als de groep Nederlandse reismanagers arriveert in Club Marvy, aan de kust bij Özdere, ten zuiden van Izmir. Ondanks het late tijdstip is de ontvangst hartelijk. Na het inchecken worden de gasten met elektrische karretjes naar hun hotelkamers gebracht, die verspreid in kleinere complexen op het terrein liggen.
De rit door het halfduister naar mijn kamer duurt meer dan tien minuten, lijkt het, al blijkt dat achteraf mee te vallen. Maar toch, hoe kom je de volgende dag terug bij de centrale receptie, het ontbijtrestaurant, de congresruimte? In gedachten was ik al tien keer verdwaald.
De zorgen blijken onterecht. De volgende ochtend bel ik de receptie en bestel een buggy, die binnen nog geen twee minuten voor je deur staat en je zonder haperen naar de receptie rijdt. Daar is toevallig ook de centrale ontbijtruimte met mooi terras en het congresgebouw op loopafstand. Club Marvy staat bekend om zijn comfort, gemak en service op vijfsterrenniveau voor reizigers die echt aan vakantie toe zijn. Het hotel, ook populair bij Nederlanders, blijkt daarnaast een meer dan geschikte congreslocatie. Het mooiste van de congresruimte is het grote buitenterras, met wijds uitzicht op zee. Kom daar maar eens om in een congreshotel op de Veluwe.